Sahabat

Monday, January 31, 2011

Terbaru Lagi!!

Mesej daripada Mesir Mendesak 

Untuk semua orang di dunia 

Orang-orang di Mesir dikepung kerajaan. rejim Mubarak yang melarang Facebook, Twitter, dan semua laman web popular yang lain Sekarang, internet benar-benar disekat di Mesir. Besok kerajaan akan menyekat rangkaian telefon bimbit 3 akan benar-benar disekat. Dan ada berita bahawa sambungan telefon rumah telefon akan dipotong besok, untuk mengelakkan agensi berita daripada yang berikut apa yang akan terjadi. 

bandar Suez sudah dikepung sekarang. Kerajaan memotong bekalan air dan elektrik, orang, termasuk, anak-anak dan lansia menderita di sana sekarang. Para pesakit di rumah sakit tidak boleh mendapatkan rawatan perubatan kecemasan. Para pengunjuk rasa terluka tergeletak di jalanan dan polis anti huru-hara yang menghalang orang dari membantu mereka. Keluarga para demonstran terbunuh tidak boleh mendapatkan jenazah anak-anak mereka untuk menguburkan mereka. Gambar ini adalah sama di utara Saini (El-Sheikh zoyad bandar) dan di Mesir barat (Al-Salom). Polis anti huru-hara adalah menindak pengunjuk rasa di Ismailia, Alexandria, Fayoum, Shbin Elkoum, dan Kaherah, ibu negara, di banyak lingkungan di seluruh bandar. 

Kerajaan sedang mempersiapkan untuk tindakan keras terhadap para pengunjuk rasa di semua bandar Mesir. Mereka menggunakan gas air mata bom, getah dan pullets plastik, bahan kimia seperti gas mustard mencairkan terhadap demonstran. Beberapa pengunjuk rasa hari ini telah tewas ketika kenderaan lapis baja dari polis anti huru hara menghentam mereka. Pejabat berpakaian preman membawa pisau dan pisau yang digunakan untuk menggerunkan pengunjuk rasa. Preman digunakan oleh Jabatan Dalam Negeri Mesir yang berkeliaran di jalan-jalan Kaherah, membakar kereta-roda sebagai alat propaganda hitam untuk membusukan demonstran dan membenarkan pemukulan polisi dan negara penyeksaan 

Semua ini telah terjadi selama tiga hari terakhir selama demonstrasi damai di Kaherah dan kota-kota lain. Sekarang, dengan diam curiga terhadap media tempatan dan kurangnya liputan dari media antarabangsa, Mubarak dan gengnya menghalang semua saluran yang boleh memberitahu dunia tentang apa yang terjadi. 

Orang-orang yang menyeru kebebasan mereka memerlukan sokongan dan bantuan. Adakah anda memberi mereka tangan? 

Para aktivis membanjiri bersih (youtube dan laman web lain) dengan ribuan gambar dan video yang memperlihatkan rusuhan polis menembak orang-orang tanpa senjata. Polis mula menggunakan peluru terhadap demonstran. gadis berusia 15 tahun telah tercedera dan seorang lelaki 25 tahun telah ditembak di mulut. Sementara apa-apa tentang ini telah muncul di media, ada lebih banyak terjadi besok. Adakah anda akan tetap diam? Adakah anda tutup mulut apabila melihat semua kekejaman dan tindakan tidak berperikemanusiaan? 

Kami tidak meminta banyak, hanya siaran apa yang terjadi 

Ditulis oleh: Hussien Mariam

No comments:

Post a Comment