Sahabat

Tuesday, October 9, 2012

Pemakaian Serban Di hadramaut

Bismillah..

Assalamualikum,

kali ini ana hanya berkognsi ilmu yang kurang pada diri ana mengenai pemakain serban di Hadramaut, Yaman.

Untuk pengetahuan antum, hal ini telah diceritakan oleh al Habib Mundzir AlMusowa soal permasalahan memakai serban. Dan salah satunya adalah ini..


" Tuan Guru( Al Habib Umar Al Hafidz ) baik seseorang yang memakai serban adalah sudah menghafal kitab Biayatul Hidayah..tetapi tidak menjadi masalah jika mahu memakainya untuk mengamalkan sunnah Rasulullah saw.. "

Ini adalah adab belajar di hadramaut, Yaman. Dimana murid-murid tidak digalakkan memakai serban selagi tidak menghafal/ menghatamkan kitab 'Bidayatul Hidayah'. Ini menyebabkan murid-murid Habib Umar berusaha lebih tekun untuk menghafal kitab ini..Allah..

Dan habib Mundzir berkata, lapisan serban itu menandakan ilmu yang ada pada sipemakai, namun sebagian ulama kita menjadikan serbannya lebih besar sebagai tanda bahwa ia siap ditanya dan memberi kejelasan atas hukum dan syariah, semakin besar serbabnnya maka semakin luas ilmunya.

Guru Mulia membolehkan kita memakai sorban sepanjang 5 hasta, jika sudah menjadi guru atau pimpinan pondok atau pemuka agama boleh ditambah.


namun tentunya tidak ada dari kita berani memakai sorban sebesar beliau saw yg sudah merupakan samudra ilmu bagi kita.


hanya ini sahaja perkongsian untuk semua yang membaca.... InsyaAllah ^^

No comments:

Post a Comment