Sahabat

Thursday, December 27, 2012

Innalillah

Bismillah,

Assalamualaikum wbt,

Sungguh qada' dan qadar Allah swt kita tidak mengetahui..
Apabila niat untuk menceritakan kisah musafir diPahang hari itu tak kesampaian apabila laplop ana mengalami masalah (window broken).  maka ana mohon berjuta kemaafan pada sahabat-sahabat jika membuatkan antum menunggu cerita menarik disana( andai ada yang tunggu ) =D

Minggu lepas ana telah selamat mengambil ijazah dari Al Musnid Dr Sayyid Nafi' Al Arabi As Sanusi di Seremban. Alhmdulillah.. Doakan ana terus istiqomah dalam belajar agama ini ya.. :'(


Friday, December 14, 2012

Alhmdulillah

Bismillah,

Assalamualaikum wbt,
Apa khabar sahabat-sahabat yang dikasihi semua? ^^

Alhmdulillah pada petang tadi ana selamat tiba pulang ke Kuala Lumpur ya'ni setelah bermusafir selama 4hari 3 malam di Pahang..aewah

InsyaAllah. post seterusnya ana akan ceritakan pengalaman musafir ana di Pahang wa Darul Makmur..
InsyaAllah ^ ^




Jom layan qasidah ini ^^

Monday, December 10, 2012

Ke Pahang

Bismillah

Assalamualaikum wbt,

InsyaAllah akan ke Pahang hari ini untuk ziarah keluarga angkat, family sahabat, dan..akak disana..
insyaAllah mungkin selama 3 hari 3 malam..doakan ana...

Hari pertama ke Temerluh
Hari kedua ke Kuantan
Hari keTiga ke Pekan

InsyaAllah nk jadikan masjid tempat iktiqaf...mungkin di Pekan, akak 2 nak booking homestay dia kat ana.. aewah..semoga akk sentiasa sihat ya.. :)

Pergi sorang-sorang...niatkan bermusafir.. :)

Gementar jugak nak pergi sorang2, tapi apalah daya..ni je mampu..
Mybe jadi macam kat Johor dulu ^ ^

* x sabarnya

Sunday, December 9, 2012

TANGGUNGJAWAB SUAMI DAN ISTERI

Larat x larat la baca ya..ilmu ni ^ ^

TANGGUNGJAWAB SUAMI DAN ISTERI


Perkahwinan merupakan fitrah yang Allah anugerahkan ke atas manusia, baik lelaki mahupun perempuan. Menurut Islam perkahwinan bukanlah atas tuntutan nafsu, tetapi atas tuntutan agama. Perkahwinan bukan semata-mata untuk memuaskan syahwat tetapi untuk memenuhi kehendak tujuan kejadian manusia iaitu untuk beribadah kepada Allah. Kerana itu setiap Muslim mahupun Muslim
ah perlu merancang agar perkahwinan mereka tergolong di dalam rangka mendekatkan diri kepada Allah (taqarrub ila Allah).

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda;
“Wanita itu dinikahi kerana empat perkara: kerana hartanya; kerana keturunannya; kerana kecantikannya; kerana agamanya. Pilihlah olehmu wanita yang beragama nescaya kamu berbahagia”. [HR Bukhari dan Muslim]

Hadis di atas menerangkan pedoman dari Rasulullah bahawa asas perkahwinan mestilah didasarkan kepada ketakwaan. Muslimin dan Muslimat di sarankan agar memotivasikan diri untuk menjadikan perkahwinan itu sebagai rangka mendekatkan diri kepada Allah Subhanahu wa Taala.

Perkahwinan merupakan pangkal, sementara berbagai-bagai hubungan lain hanyalah cabang dari adanya hubungan perkahwinan. Dengan kata lain, jika tidak ada perkahwinan, tidak mungkin muncul status suami, isteri, anak, bapa, ibu dan sebagainya.Islam telah menganjurkan kaum Muslimin untuk melangsungkan perkahwinan. Ibnu Mas’ud radhiallahu anhu menuturkan bahawa Rasulullah bersabda sebagai berikut:
“Wahai para pemuda, siapa saja di antara kalian yang telah mampu memikul beban, hendaklah ia segera bernikah, kerana hal itu dapat menundukkan pandangan dan menjaga kehormatan. Sebaliknya siapa sahaja yang belum mampu, hendaklah ia berpuasa, kerana hal itu dapat menjadi perisai.”

Seorang Muslim atau Muslimah yang baik selalu berharap kepada Allah agar mendapatkan pasangan yang dapat menjaga kehormatan dirinya, keluarganya dan kedekatannya kepada Allah Subhanahu wa Taala. Ia akan bersyukur jika ia berhasil memiliki pasangan yang soleh/solehah. Sebab ia telah mendapat keberuntungan yang paling besar. Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda:
“Dunia adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan dunia adalah wanita solehah.” [HR Muslim]

Seorang Muslim tidak dianjurkan menikahi seseorang kerana kecantikannya, kekayaannya mahupun darjatnya, tetapi dianjurkan agar memilih yang bertaqwa. Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda;
“Janganlah kalian menikahi perempuan itu kerana kecantikannya, mungkin kecantikannya itu akan membawa kerosakan bagi mereka sendiri. Janganlah pula kalian menikahi mereka kerana mengharap harta mereka, mungkin hartanya itu akan menyebabkan mereka sombong. Akan tetapi, nikahilah mereka dengan dasar agamanya. Sesungguhnya hamba sahaya yang hitam lebih baik, asalkan ia beragama.” [HR Ibnu Majah]

Hadis di atas menuntut agar seseorang berkahwin kerana agama dan bukan kerana selainnya. Apa yang penting, setiap perkahwinan itu mestilah berdasarkan cinta kasih pasangan kerana Allah. Jika setiap pasangan berkahwin atas cinta kerana Allah, nescaya mereka akan beroleh rahmat dari perkahwinan tersebut sebagaimana Firman Allah Subhanahu wa Taala:
“Di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untuk kalian isteri-isteri dari jenis kalian sendiri supaya kalian cenderung dan merasa tenteram kepadanya dan dijadikanNya di antara kalian rasa kasih dan sayang.” [TMQ ar-Rum (30):21]

Kehidupan suami isteri
Pada dasarnya, hubungan suami-isteri adalah hubungan yang didasarkan pada prinsip persahabatan yang akrab, saling mengerti dan saling memerlukan. Hubungan suami isteri ini akan menjadi lebih bermakna jika suami isteri itu tahu menjalankan tanggung jawab masing-masing. Dengan ini syariat Islam telah menjelaskan apa yang menjadi hak isteri atas suaminya dan hak suami atas isterinya. Sebagaimana Firman Allah:
“Para wanita mempunyai hak yang seimbang dengan kewajipannya menurut cara yang makruf.” [TMQ al-Baqarah (2):228]

Ertinya hak yang dimiliki oleh seorang isteri atas suaminya sama seperti hak suami atas isterinya dari sudut masing-masing mesti mematuhi perintah dan larangan Allah. Oleh sebab itu Ibn Abbas pernah bertutur demikian,
“Sesungguhnya aku suka berhias untuk isteriku, sebagaimana ia berhias untukku. Aku pun suka meminta agar ia memenuhi hakku yang wajib dia tunaikan untukku, sehingga aku pun memenuhi haknya yang wajib aku tunaikan untuknya.” 

Dan kata-katanya lagi;
“Para isteri berhak merasakan suasana persahabatan dan pergaulan yang baik dari suami mereka, sebagaimana mereka pun berkewajiban untuk melakukan ketaatan dalam hal yang memang diwajibkan atas mereka terhadap suami mereka.”

Antara hak dan kewajiban suami ke atas isterinya ialah:
(1) Suami berkewajiban memberi nafkah kepada isterinya seperti makanan, minuman, pakaian mahupun tempat tinggal dengan cara yang baik. Sebagaimana sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam:
Engkau (suami) harus memberinya makan jika engkau makan dan memberinya pakaian jika engkau berpakaian. Janganlah engkau menempeleng wajahnya, janganlah engkau menghinanya, dan jangan pula membiarkannya kecuali di dalam rumah.” [HR Ahmad, Abu Dawud, Ibn Hibban]

(2) Suami berkewajiban memenuhi keperluan seksual isterinya, walaupun hanya sekali dalam masa empat bulan, yakni jika keadaan tidak mengizinkan. Keadaan ini ditetapkan berdasarkan Firman Allah Subhanahu wa Taala:
“Kepada orang-orang yang hendak bersumpah untuk menjauhkan dirinya dari isteri-isterinya, bagi mereka ada masa tangguh sampai empat bulan. Kemudian jika mereka kembali kepada isterinya maka sesungguhnya Allah maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” [TMQ al-Baqarah (2):226]

(3) Minimum tidur bersama isteri sekali dalam setiap empat hari. Pada masa Umar bin al-Khatthab ketetapan semacam ini pernah dilakukan. Ketetapan Umar ini diambil dari firman Allah;
Nikahilah wanita-wanita yang kalian senangi dua, tiga, atau empat.” [TMQ an-Nisa’ (4):3]

Ini bermaksud, jika seorang suami itu mempunyai empat orang isteri (maksimum) maka jarak giliran antara setiap orang isteri adalah empat hari. Jadi, berdasarkan mafhum ayat, empat hari adalah had maksimum bagi suami melayani hak tidur isteri, walaupun isterinya adalah seorang.

(4) Berbuat adil dalam pembahagian jika suami mempunyai isteri lebih dari seorang. Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda:
“Siapa saja yang mempunyai dua orang isteri, kemudian dia lebih cenderung kepada salah satunya, maka orang itu pada hari kiamat akan dipapah oleh seseorang kerana jatuh atau tertatih-tatih.” [HR at-Tirmidzi]

(5) Jika isterinya seorang gadis, maka si suami hendaklah tinggal bersamanya selama tujuh hari dari permulaan pernikahannya dan tiga hari (dari tarikh pernikahan) jika isterinya seorang janda. Ini di ambil dari sabda Rasulullah yang ertinya:
“Bagi gadis tujuh hari, sedangkan bagi janda tiga hari, kemudian barulah ia kembali kepada isterinya yang lama.” [HR Muslim]

(6) Suami disunnahkan memberikan izin kepada isterinya jika ingin melihat saudaranya yang sakit atau menziarahi jika ada yang meninggal dunia.

Di antara hak suami atas isterinya ialah:
(1) Isteri wajib mentaati suaminya dalam hal kebaikan, bukan dalam kemaksiatan kepada Allah. Namun demikian, seorang suami hendaknya tidak memberatkan atau menyusahkan isterinya. Ketentuan semacam ini diambil dari Firman Allah:
“Jika isteri-isteri kalian mentaati kalian maka janganlah kalian mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka.” [TMQ an-Nisa’ (4):34]

Rasulullah juga bersabda:
“Sekiranya aku dibolehkan menyuruh seseorang bersujud kepada orang lain, nescaya aku akan menyuruh seorang isteri bersujud kepada suaminya.” [HR at-Tirmidzi]

(2) Seorang isteri wajib menjaga harta kekayaan dan rahsia suaminya. Ia juga tidak boleh keluar rumah kecuali atas izin suaminya. Ketentuan ini diambil dari sabda Rasulullah:
“(Sebaik-baik wanita adalah) yang membahagiakan suaminya jika ia memandangnya, yang sentiasa mentaati suaminya jika ia memerintahnya, dan yang tidak bermaksiat terhadap suaminya atas dirinya dan hartanya dengan sesuatu yang dibenci suaminya” [HR an-Nasa’i]

(3) Berpergian bersama suaminya jika diajak. Sebab, berpergian bersama suami merupakan hak suami yang wajib ditaati oleh isterinya.

(4) Isteri wajib melayani suami jika suami mahu bersamanya. Ini kerana, melayani keperluan seksual suami merupakan kewajipan isteri dan hak bagi suami. Dalam sebuah hadis disebutkan:
“Jika seorang suami mengajak isterinya untuk tidur bersama, kemudian isterinya menolaknya, hingga suaminya marah, maka malaikat akan melaknatnya hingga pagi hari.” [Muttafaq ‘alaih]

(5) Seorang isteri wajib meminta izin suaminya jika ia hendak mengerjakan puasa sunat. Hal ini didasarkan pada sabda Rasulullah:
“Tidak halal bagi isteri untuk melakukan puasa ketika suaminya menyaksikannya, kecuali berdasarkan izinnya.” [Muttafaq ‘alaih].

Apa yang diterangkan di atas hanyalah sebahagian dari hak dan tanggungjawab di antara suami isteri di dalam kehidupan rumah tangga. Jika suami tidak menunaikan hak isterinya, suami tersebut telah melakukan kesalahan. Begitu juga, jika seorang isteri tidak memenuhi hak suaminya ia telah melakukan nusyuz.

Nusyuz
Nusyuz adalah pelanggaran isteri terhadap perintah dan larangan suami secara mutlak. Hukum nusyuz berlaku apabila si isteri melanggar perintah dan larangan suami semasa berada di dalam hayatul khas/kehidupan khusus (rumah tangga) seperti di dalam rumah. Adapun jika seorang isteri melanggar perintah suaminya di luar kehidupan khusus itu, ini tidak dinamakan nusyuz.

Syariat Islam telah menetapkan beberapa hak suami yang perlu dijalankan oleh seorang isteri. Antaranya menguruskan rumah tangga. Apabila seorang suami menyuruh isterinya membancuh teh, membasuh pakaian, memasak, memandikan anak-anak dan menggosok pakaiannya, jika isterinya tidak mahu melakukannya, ini bermakna isterinya itu telah melakukan nusyuz terhadap suaminya.

Begitu juga, jika seorang suami melarang isterinya bertabarruj (berhias diri) atau tidak memakai tudung di hadapan tetamunya di dalam rumah, jika isterinya melanggar larangan suaminya itu, maka isteri tersebut telah melakukan nusyuz.

Sebaliknya jika suami tersebut melarang si isteri keluar rumah bertabarruj atau tidak memakai tudung (di luar rumah – hayatul am), jika si isteri tersebut tidak mengikut larangan suaminya itu, ini tidak dinamakan nusyuz kerana perbuatan itu bukanlah di dalam hayatul khas. Isteri tersebut telah melakukan keharaman kerana melanggar perintah Allah, cuma perbuatan tersebut tidak termasuk kategori nusyuz kerana berlaku di dalam hayatul am.

Contoh yang sama adalah jika si suami melarang isteri dari mencuri. Namun isteri melanggar perintah suami dan tetap mencuri (contohnya mencuri di pasar raya), maka isteri tersebut telah melakukan dosa dan keharaman. Namun ini tidak termasuk di dalam kategori nusyuz. Dan dari segi hukuman, isteri tersebut wajib dipotong tangannya oleh negara (Khilafah) dan bukannya dikenakan hukuman nusyuz oleh suami.

Ketika syariat Islam telah menetapkan hak suami secara umum untuk memerintahkan isterinya melakukan sesuatu, atau melarangnya, syariat juga telah membenarkan beberapa hal dari keumuman tersebut. Misalnya, syariat membolehkan seorang wanita untuk menjalankan perniagaan, mengajar, menghubungkan silaturrahim, pergi ke masjid, menghadiri ceramah ataupun seminar dan sebagainya. Seandainya si isteri melanggar larangan suaminya ini, maka si isteri tersebut tidak jatuh nusyuz kerana ini merupakan hak di dalam kehidupan umum yang dibenarkan oleh Allah ke atas wanita. Namun si isteri mestilah meminta izin kepada suami untuk keluar rumah dan mesti mentaati keputusan suaminya selama mana tidak melanggar syarak.

Syariat Islam juga telah mewajibkan wanita untuk berdakwah dalam masyarakat. Ini bermakna wanita/isteri juga wajib berdakwah, sebagaimana lelaki/suami. Seandainya si suami melarang si isteri untuk keluar berdakwah, ini adalah satu kesalahan bagi pihak suami. Meski demikian, jika di rumah ada kewajipan lain seperti menguruskan anak-anak, menyiapkan pakaian, makan dan minum suami, maka hal ini hendaklah dilakukan terlebih dahulu oleh si isteri.

Hukuman nusyuz.

Hukuman nusyuz telah dijelaskan oleh Allah Subhanahu wa Taala sebagaimana firmanNya yang bermaksud:
“Wanita-wanita yang kalian khuatirkan nusyuznya, maka nasihatilah mereka, tinggalkanlah mereka di tempat tidurnya, dan pukullah mereka (dengan pukulan yang tidak membekas), jika mereka mentaati kalian, janganlah kalian mencari-cari alasan untuk menghukum mereka” [TMQ an-Nisa’(4):34)

Jadi bentuk hukuman tersebut (dan mesti dilakukan menurut urutan) adalah:
1. menasihatinya dan memberi peringatan kepadanya.
2. mengasingkan tempat tidur.
3. memukulnya dengan pukulan yang tidak membekas.


Semua hukuman tersebut ditetapkan sebagai cara agar seorang isteri mentaati suaminya. Jadi, apabila isteri melakukan nusyuz, maka penyelesaiannya mestilah mengikut hukuman di atas.

Di samping itu, satu hal yang semestinya diperhatikan adalah bahawa kehidupan suami isteri harus merupakan bentuk kehidupan berkeluarga yang penuh dengan kasih sayang dan rahmat (mawwadah wa rahmah ). Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda:
“Sebaik-baik kalian adalah yang paling baik terhadap keluarganya, dan akulah orang yang terbaik di antara kalian terhadap keluargaku.” [HR Muslim]

Share

Bismillah..

Assalamualaikum wbt,
Pada jam 12.40 pm, masa chek fb tiba2 ternampak post yang agak menarik perhatian ramai manusia.
cuba tengok n baca na.. ^ ^



Mengapa perempuan tidak rela dimadu ?

Kebaikan MADU 2, madu bertiga, dan yg paling baik = MADU 4.

1- Kerja rumah dapat dibahagi sama rata = lebih ringan
2- Ada teman bersembang di petang2 hari
3- Ada teman boleh shopping = lebih cepat perabih duit suami
4- Kalau sakit, ada org lebih boleh jaga. Bukan suami aja.
5- Kalau kena suwey dengan jiran sebelah, madu2 lain b
oleh datang backup.
6- Ada teman main palysatition 3.
7- Anak-anak ramai, lebih meriah rumah.
8- Kalau badan dah tak muat, passing je baju tu kat isteri lain yg lebih slim.
9- Setiap kali makan, boleh masak macam-macam. Ala Barat, ala Thai, ala Arab. sebut ja..

Dan banyak lagi kebaikan apabila abg min beristeri 4.
Mengapakah bakal isteri abg min tidak fikir akan kebaikan ini ?





^

|
|
|

ayat diatas asalnya dengan gambar..


ok,

ana perhatikan ramai kaum hawa seakan menentang hal ini (dari dulu lagi), 
Tapi ingatlah..jangan berlebihhan..risau diri antum akan menolak hukum Allah swt ini.
Soal adil tak adil adalah urusan Allah swt...jangan persoalkan..
Sebab itulah kalau nak bernikah cari yang beragama bukan yang kaya raya memanglah tak adil.
Yang beragama insyaAllah adil..

Perihal berkongsi kasih sayang pula,
Jangan rasa kasih sayang itu milik anda, kerana kasih sayang adalah milik Allah swt.
Hanya diberi pinjaman sementara sahaja..dan bila ianya milik Allah swt, maka ianya adalah kehendak Allah swt untuk dikongsikan..bukan hak kalian untuk memiliki tetapi Allah swt memberi peluang anda untuk berkongsi dengan-Nya.

Hati2 mahu menolak sesuatu ketetapan..berfikirlah..
Qada' Allah..tak rela..maka kita tidak rela dengan Allah swt..

Tapi jangan fikir ana mengatai untuk berkahwin lebih, ini hanyalah perkongsian ilmu. 
sebab masalah ini terlalu serius kerna ia melibatkan 3 pihak..
Yang penting kita sandarkan semuanya pada Allah swt..



Kan rezeki datang dari Allah swt..bukan dari ana mahupun orang lain.. ^ ^

Saturday, December 8, 2012

Jilsah~

Bismillah

Assalamualaikum wbt,
Selamat pagi (1.40 am)

Baru teringat satu program yang akan dibuat di tempat ana belajar iaitu 'jilsah'.
Ianya seumpama 'usrah2 biasa'. dan memang usrah pun..-aewah-



Tapi yang penting ana tak terlibat walaupun ianya 'diwajibkan' oleh pihak kolej.
Sebab apa?

Sebab ana tak suka kaedah yang dilakukan.
seperti post2 ana sebelum ini. menjadi Naqib/ Naqibah perlukan ilmu pemimpin. bukan kempimpinan yang jadi naqib/naqibah..tak layak..sangat2 tidak layak..

Ana ingat lagi masa berbuka usai majlis, seorang 'mpp' mencelah ayat2 ana dalam perbualan ana dan sahabat yang sedang berbuka..

ana ; Malas la nak join benda2 begini...
mpp ; Mana boleh..wajib
ana ; (senyum)
ana ; ana xwajib..nk gi kuliah syeikh lagi tiap2 hari..(nipu je)
mpp ; lau ada kuliah syeikh tak ada zawwiyah
ana ; haha

nampak sangat ilmu tak ada.mungkin juga dia merupakan salah seorang 'naqib' yang dilantik..
Tapi jujur ana dah tak minat dengan program kolej.

Ana datang kesini sebabnya mahu 'menuntut ilmu'!
InsyaAllah ana akan mula membuat amalan ana terdahulu dengan hadir kemajlis ilmu diluar yang tertangguh atas sebab kempimpinan hancur disini. Tak perlu fikir masalah mereka..Yang penting ilmu ana bertambah.. sedang ilmu mereka tak bertambah dan membatu disana..

So biarlah ana menjauhkan diri dari mereka berbanding ana terus komen dihadapan mereka sehingga boleh menjadi 'bermasam muka' antara kami.. ^ ^

wallahualam..

Tawaran Menghampiri..



Bismillah..

Sedikit perkongisan cerita beberapa hari lepas..

Ada seorang sahabat meminta ana melibatkan diri dalam organisasi sekian2 dalam tempat belajar ini.
Suaranya agak memaksa..
tetapi ana tolak dengan baik, insyaAllah..

Ana berkata :-
'maaf, ana tidak berminat..tetapi andai perlukan ana, bagitahu sahaja..andai mampu ana bantu..'

-Tali yang diikat dengan kemas tidak akan terlepas dengan sendiri...


disini ana mahu benar2 belajar 'mengikhlaskan diri' dalam melakukan kerja.
kerana disini menerapkan kaedah 'khidmat' . Dan mereka melakukan kerja kerana atas nama 'khidmat' tetapi bukan ana. Ana mahukan 'ikhlas' dalam kerja bukan sebab 'khidmat' ana memaksa diri untuk membuat kerja..

InsyaAllah, kerja yang baik itu bagus.. Semoga kalian istiqomah.. :)


Tegurlah..



Bismillah..'

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah hari ini bermulalah cuti pertengahan sem..ops..
bukan cuti selepas exam ya...tetapi cuti 'study week before pertengahan semesta'

aewah..

Kalau dipoli dahulu, cuti pertengahan sem selepas exam.. ni laen pulak..huhu
Tak mengapalah, tempat laen laen caranya.. :)

+ ok..back 2 topik,
Sepanjang duduk ditempat belajar baru ni tak pernah lagi sesiapa sudi menegur ana. dalam hal yang baik (bukan teguran fitnah)

Kalau kat poli dahulu ramai menegur ana dengan baik, alhmdulillah disana penuh dengan insan yang hebat dalam menegur ana. dan alhmdulillah teguran yang baik mudah diterima berbanding teguran yang buruk.

Sahabat2 yang dirahmati Allah swt,

menegur bukanlah jika perkara yang salah sahaja..tetapi tegur seseorang adalah dalam kebaikan juga..

Maka dalam islam, bertegurlah sesama muslim. kerana tegur kearah kenaikan ada nilainya disisi Allah swt..


*Selamat Study ^_^

Thursday, December 6, 2012

Ini Pendirian Ana Dalam Politik

Bismillah..


Assalamualaikum wbt kepada sahabt2 yang membaca blog ana ini..


sedikit penerangan ana mengenai politik dalam konteks Ahlul Sunnah Waljamaah


berkata Akhuna Ustaz Zakuan al-Afriqiy hafizohullah : "Ini pendirianku dalam politik, begitu juga pendirian 


para muhaddis besar dan ulama besar seperti Syeikh Muhammad Zakariyya Khandahlawi, Syeikh Asyraf Ali

Thanwi, Syeikh Yusuf khandahlawi, Syeikh ilyas Khandahlawi, Syeikhul Hadis Mufti Radhaul Haq, Maulana Sulaiman

Moola, Maulana Ibrahim Desai, Syeikh Yusuf Benori, Abuya Sayyid Muhammad Alawi Maliki al-Makki

dan seluruh angkatan Ulama Khandahlawi (India), angkatan Ulama Afrika selatan dan sebahagian angkatan

Ulama Deobandi, Habib Umar bin Hafiz, Habib Munzir, Habib Ali Jufri dan seluruh angkatan Ulama

Ba'Alawi (Hadhramaut-Yaman), (sebahagian besar alim ulama' di Sudan) begitu juga Syeikh Nuruddin Al-

Banjari (hafizohumullahu ta'ala jami'an) dan angkatan beberapa pondok dan madrasah di Malaysia...





Tolong jangan samakan POLITIK YAHUDI dengan POLITIK NABI... mengaji dulu apa beza kedua-duanya....

ulama2 di atas menolak politik yahudi kerana mereka ingin umat bersatu kembali atas nama Mahabbah

 Rasulullah, Mahabbah Sunnah dan Mahabbah Ummat Rasulillah.....

Kita hadapi pemimpin zalim seperti umno (contohnya), para sahabat juga pernah hadapi pemimpin zalim

seperti Hajjaj bin Yusuf, tapi apa tindakan kita berhadapan dengan umno, dan apa tindakan para sahabat 

berhadapan dgn hajjaj... dan antara kedua2 tareqah (jalan) penyelesaian ini, yang mana satu lebih disukai, 

diredhai dan mengikut piawaian yang ditetapkan Allah dan Rasul..

mari kita mengikut jejak Nabi dan sahabat Nabi saw...

Sollu 'alan Nabiyy.....

amaran: kepada yang taksub dengan politik, jangan parking sini sebab perintah-perintah Nabi saw ini bakal

meremukkan hati kalian lalu jika kalian bangkang sekaligus membangkang Rasulullah SAW........

sila baca dengan nada tenang dan bukan nada provokasi.....

- dalil qat'ie yang 100% diambil dari hadis sahih-

Sabda Rasulullah saw : “Barangsiapa yg ditindas oleh penguasanya maka

hendaknya ia bersabar, sungguh barangsiapa yg keluar dari perintah sultan (penguasa) sejengkal saja maka ia

mati dalam kematian jahiliyah” (Shahih Bukhari-Bab Fitnah)

Sabda Rasulullah saw : “Barangsiapa yg melihat kesalahan pada penguasanya yg tidak disukainya maka hendaknya ia bersabar, sungguh barangsiapa yg memisahkan diri dari kelompoknya lalu ia wafat maka ia wafat dengan kematian jahiliyah” (Shahih Bukhari-Bab Fitnah)

berkata Zubair bin Adiy r.a : "kami mendatangi Anas bin Malik mengadukan kekejian Hajjaj dan kejahatannya pada kami, maka berkata Anas ra : “Bersabarlah kalian, karena tiadalah datang masa kecuali yg sesudahnya akan lebih buruk, sampai kalian akan menemui Tuhan kalian, ku dengar ini dari Nabi kalian (Muhammad saw)” (Shahih Bukhari-Bab Fitnah)

Sabda Rasulullah saw : “Barangsiapa yg mengangkat senjata diantara kita
(memerangi sesama islam) maka bukan dari golongan kita”
(Shahih-Bukhari Bab Fitnah)

Sabda Rasulullah saw : “Janganlah kalian kembali pada kekufuran setelah aku wafat dengan saling bunuh(bergaduh) satu sama lain” (Shahih Bukhari Bab Fitnah)

Sabda Rasulullah saw : “Barangsiapa yg melihat pada penguasanya sesuatu yg tak ia sukai dari kemungkaran hendaknya ia bersabar, sungguh tiadalah seseorang memisahkan diri dari jamaah muslimin lalu ia wafat maka ia wafat dengan kematian jahilyah” (Shahih Bukhari Bab Ahkam)

Sabda Rasulullah saw : “dengar dan patuhlah bagi seorang muslim selama ia tak diperintah berbuat maksiat, bila ia diperintah berbuat maksiat maka tak perlu dengar dan patuh” (Shahih Bukhari Bab Ahkam)

Kesimpulannya adalah Rasulullah saw dan kesemua para Imam dan Muhaddits Ahlussunnah wal Jamaah tidak satupun menyerukan pemberontakan dan perpecahan umat mengikut parti, selama pemimpin mereka muslim maka jika diperintah maksiat mereka tidak perlu taat, bila diperintah selain dosa maka mereka taati.. bagi ulama yang memperjuangkan parti seperti ulama PAS,i tu satu ijtihad mereka dan kita tidak salah kan mereka bahkan kita menghormati mereka dan semangat mereka ingin perjuangkan islam, jadi dalam soal ni, kita kena berlapang dada, pejuang politik tak boleh sama sekali mencela ahli sunnah wal jamaah yang tidak ikut perjuangkan politik tapi lebih perjuangkan sunnah2 nabi dan kesatuan ummah atas nama islam kerana mereka ada dalil yang kuat dari lidah nabi sendiri...

Manakala pejuang sunnah pula tidak layak mencela ijtihad pejuang parti kerana ijtihad dibenarkan dalam Islam walaupun semua dalil mereka zhon(diragukan) dan tiada tsabit secara qat'ie sampai kepada Rasulullah saw kerana tidak ada hadis yang bersetuju dengan sistem demokrasi dan politik kepartian...

Untuk melihat hadis-hadis Nabi berkenaan penolakan Rasulullah saw terhadap sistem demokrasi dan juga sistem "undilah saya", sila rujuk kitab Muntakhab Ahadith bab ikramul muslimin tulisan Syeikhul Hadis Maulana Muhammad Yusuf Khandahlawi dan juga kitab Hayatus Sohabah ditulis pengarang yang sama (turut bersama Maulana Yusuf menyusun kitab Hayatus Sahabah ialah ash-Syahid alHabib Muhammad bin Hafidz rahimahullah bapa kepada Habib Umar), serta sedikit di dalam kitab Futuhussyam tulisan Imam al-Waqidi.

Perjuangan parti islam ialah ijtihad yang kita hormati kerana bagi mereka ia satu jenis darurat untuk melawan kerajaan zalim, dan kita juga mengundi untuk tunaikan tanggungjawab sebagai rakyat dari negara demokrasi, tapi kami tidak iktikad ia sebagai sebuah perjuangan sebenar....

Kami (para ahlus sunnah) lebih kepada mentarbiyyah umat berkenaan akidah yang sahih, feqah yang sahih, dan tasawuf yang sahih, menumpukan perintah Allah yang besar seperti solat, puasa, zakat, haji, adab, akhlak seperti yang ditarbiyyah Rasulullah... kerana tak masuk neraka kalau tak mengundi dan ikut perjuangan parti, tapi konfem masuk neraka orang yang tak solat,puasa dan lain-lain....
jadi perkara yang lebih penting ditumpukan....

jika kami dapat berlapang dada dan menghormati perjuangan parti.. maka pejuang parti janganlah mencela kami......

note: Nabi saw menjawab dan daku tunduk akur pada kekasih agung ku....

jangan menyokong dan jangan menentang..... itu AKHLAK Nabi saw......"

secara peribadi juga merupakan
pendirian dan prinsip ku alfaqir..

Wednesday, December 5, 2012

R&R / Daqwah?

Bismillah,

Assalamualikum wbt..

InsyaAllah sedikit perkongsian mengenai 'R&R = Daqwah ??'


Kenapa kita perlu berhenti di R&R??
Sebab kita perlu makan, minum, isi minyak, SOLAT, buang apa2 yang patut dan lain2..

Tetapi.. Hati kita juga perlukn R&R juga.. Hati nak berhenti dimana?? Sedangkan hati ada dalam tubuh badan dan terletak dibahagian yang utama??

Bagaimana Hati nak berR&R??
Terkenang sebuah memori lalu.. Di rumah pak cik.. Ada bulatan kecil bersama sahabat-sahabat...

R&R untuk Hati adalah Halaqah, Usrah, Bulatan kecil dan macam-macam lagi..

kita penat lalui kehidupan seharian.. Adakalanya iman kita menurun dan adakalanya iman kita meningkat.. Biarpun meningkat iman kita.. Namun Hati tetap akan berhenti di R&R.. Untuk menikmati dan berehat..Mengisi apa yang kurang dalam kehidupan seharian kita, mingguan kita, bulanan kita tahunan kita.

Tuesday, December 4, 2012

Madrasah Darul Izzah

-logo madrasah

Alhamdulillah, madrasah pertama ana dan sahabat telah selamat berjalan dalam 3 minggu.
walaupun dalam belajar disini tetapi Allah swt berikan rezeki kepada kami berbentuk mengajar kepada anak2 dan ibu bapa kawan ini. Alhamdulillah.

Logo madrasah telah direka oleh ana sendiri atas persetujuan dan buah fikiran dari asatizah madrasah kami ini yang mahukan kecintaan kepada Rasulillah saw.

Mudir - Sayyid Muhammad
Asatizah - Ustz Uzair, Ustz Lutfi, ana, Ustzh Atiqah, dan Ustzh Amira

InsyaAllah, semoga madrsah ini akan terus menjadi cahaya2 yang dilihat oleh para malaikat dilangit setiap masa dan ketika..

Ameen Allahuma Ameen ^^


Mula Boikot

Bismillah..

Assalamualikum wbt,

ya Allah, andainya tindakan hambaMu ini adalah dosa disisiMu, Kau tunjukkanlah kebaikan diantara mereka..Ameen


Beberapa minggu lepas tempat ana belajar telah menjalankan 'Program Mahabbah', Program ini telah diusahakan oleh pewakilan pelajar disini. Pada mulanya, ana mengetahui hal ini melalui mulut sahabat bukan dari wakil iaitu dengan usainya pejumpaan program mereka.

Awalnya ana mula timbul rasa 'tidak puas hati', adakah program mereka ini hanya untuk pelajar ASRAMA?. Ana mula bertanya di group FB, adakah ini adalah program hanya untuk pelajar ASRAMA sahaja? maka ada yang mahu 'becup' sipesalah(ketua program) dengan menyatakan ' InsyaAllah kita akan buat pejumpaan untuk semua nanti selepas waktu kuliah..' .

Ok, itu adalah SATU kesalahan yang besar dimana mereka telah menyenaraikan nama2 peserta dan permainan pada malam perjumpaan diantara mereka(pelajar asrama sahaja). Dan kemudian seperti yang dijanjikan oleh mereka. akan membuat perjumpaan kedua diatara semua pelajar kolej TETAPI MALANGNYA perjumpaan ini TIDAK DIBUAT atas faktor "ramai peljar dah balik"... SO??
janji hanya tinggal janji. Sejak itu ana mula set dalam fikiran program ini HANYA untuk pelajar ASRAMA. Maka 'kami' yang duduk luar adalah tak termasuk dalam program ini. -muktamat-


Ana pelik kenapa program disini semuanya 'kelang-kabut' amat-amat tidak ada panduan. Ade ke, program mahabbah ini hanya diberitahu 3 hari sebelum program dijalankan?, ni bukan petandingan 'masak-masak', dimana semua bahan2 disediakan oleh penganjur.. tetapi ni adalah program SUKAN!! ada juga INDOOR!. mereka meminta peserta menyediakan lirik lagu dalam 1 malam?? - Allahurobbi.. teruknya tempat ini..pengurusan kolej adalah terbaik..tetapi pengurusan organisasi program adalah kucar kacir.
Semua bajet pandai. Bila ana tegur tak mahu dengar.

Dari ketua mereka, hanya pandai senyum sahaja. dan anak buah hanya buat kerja tanpa panduan..
Mereka ini hanya layak buat program ' Jom Pentingkan Diri Sendiri' ..Aewah,,~



Apa-apa pun, kini ana sudah tekat tak akan mengikuti program-program KERTAS KERJA mereka. kerana mereka tak reti dan tidak mahu belajar dalam pengurusan program. sedih pun ada..Alasan mereka..masih baru..alasan yang langsung tidak bijak..

InsyaAllah, ana tidak lagi peduli hal mereka, yang penting ilmu ana perlu ditambah..mereka2 ini hanya penghalang laluan ana mencapai ilmu. Maka ana tidak perlu menoleh pada mereka lagi, dan ini lah pesan walid/syeikhuna ana..dan'murobbi' mereka..


*Apa-apapun ana sentiasa doakan tempat belajar ana ini akan menjadi pusat keluarnya kheider2 ASWJ yang mantop walaupun programnya adalah hancur..sebab ini adalah pesan walid.. :)


Monday, November 26, 2012

“SIFAT WANITA-WANITA DI TARIM HADHRAMAUT YAMAN SELATAN

“SIFAT WANITA-WANITA DI TARIM HADHRAMAUT YAMAN SELATAN

Mengenai wanita di kota Tarim Hadramaut itu, jauh berbeda dengan sebagian besar wanita wanita muslimah didunia, bahkan di wilayah wilayah lain di kota kota yg juga di hadramaut pun sudah banyak yg pudar ketegasan syariahnya, wanita wanita Tarim itu terbiasa dari sejak kecil dibesarkan dilingkungan ulama, siang malam mereka adalah obrolan majelis ilmu, alqur’an, adab, akhlak, tasawwuf, demikian mereka dibesarkan, mereka dibesarkan tdk kenal musik, tidak kenal kebiadaban, tidak kenal wajah orang fasiq, bahkan para wanitanya itu tidak pernah melihat lelaki selain kakaknya dan pamannya.

saat mereka menikah, ketika ditanya pada istri apa sih kesannya saat awal berjumpa?, ia menjawab : saya bingung, seumur hidup saya belum pernah melihat lelaki selain kakak kandung saya, lalu ini ada lelaki asing duduk di kamar saya.
demikian keadaan mereka, mereka tak pernah menyusahkan suaminya, demikian pula suami pd istrinya, bila susu habis misalnya, atau beras, atau apasaja yg perlu dibeli, mereka tak berani bicara pd suaminya, karena takut suaminya sedang tdk ada uang, atau sedang sibuk, maka mereka taruh lah bungkus2 kosong itu kira2 ditempat yg sekiranya menyolok dan terlihat oleh suaminya.

demikian pula suami, seluruh hajat pasar, sayur dan lainnya suami yg belanja, istrinya boleh boleh saja keluar ke pasar kaum wanita, misalnya belanja baju, atau barang barang khusus wanita, kalau urusan dapur, sayur, beras dll itu tugas suami atau pembantu.
istri selalu membuat kamar tidur wangi, bila suaminya pulang maka pastilah kamar sudah ditata rapih dan sangat wangi, pakaian suami sudah pasti wangi, kamar mandi wangi, semua ditata serapi mungkin.
Istri tak pernah mengangkat suara pd suami, tak pernah marah, tak pernah cemberut, bila mereka kesal mereka menangis dan mengadu pd suaminya dg lirih.. itulah marah mereka.

demikian pula suami, tak pernah marah pd istri, apalagi mencaci, bila sudah sangat kesal atas sesuatu, suami tulis surat pd istri lalu pergi atau tidur, nanti istri menjawab pula, lalu suami menjawab pula, akhirnya keduanya tertawa bersama.

masih banyak lagi keunikan dan seni budi pekerti muhammad saw dalam rumah tangga nabawiy yg sulit kita temukan di masa kini














*Sungguh bila membaca ini, benar2 rasa mencintai orang2 sebegini...





menulis surat ^^

Thursday, November 22, 2012

Hati Seorang Lelaki

Bismillah

Hati Seorang Lelaki..hurmm tajuk macam menarik..
Selalunya kita dengar asyik2 hati seorang wanita..macamlah lelaki ni tak ada hati..hehe

Ramai berkata hati lelaki ni penuh batu a.k.a Hati Batu, erk.. =_=''
yang dimaksudkan batu 2 sebenarnya ego. nak tunjuk macho agaknya..hehe

ok, back 2 topic, sekarang ditempat baru ini penuh kisah2 percintaan antara bidadara dan bidadari..aewah..
(nak nampak cita baik). macam2 kisah..cop dia..cop dia..macam la antum semua ni orang hebat.

hati lelaki ini, sebenarnya amat sensetif lebih dari wanita (copp jangan terkejut), tapi emosi lelaki yang menghalang dari tertunjuknya permasalah itu. sedangkan wanita amat mudah menunjukkan permasalah kerana tidak dapat menghalang emosinya. fitrah. =)

itulah jika seorang lelaki itu akan mengalirkan air mata bila dia benar2 berasa beban yang berat.
tak kira masalah apa itu. lelaki juga tidak dapat menahannya.

Salah satu perasaan yang wanita jarang jaga adalah berkenaan permainkan hati lelaki.
Lelaki sebenarnya amat pantang bila seorang wanita menyebut2 nama lelaki lain dihadapannya kecuali ahli keluarga. Dia akan menganggap 'aku bukan yang terbaik untuknya'..

Apakah pula seorang wanita mahu melupakan seorang lelaki yang pernah dicintainya, maka wanita itu memilih lelaki lain sedangkan lelaki baru itu tidak mengetahui hal sebenarnya. Maka antainya wanita itu memberitahu hal itu kepada pilihat barunya itu, pasti dan pasti lelaki baru itu akan 'terasa hati' dan menganggap dirinya hanyalah barang permainan wanita tersebut.. Dan mungkin juga, kamu akan ditinggalkan dan dihina . Sungguh perkara ini juga boleh menjadi 'dosa percuma' untuk kalian yang suka mendahulukan emosi..



wallahualam..sekadar perkongsian.. =)

Dikala Syahid Memanggil

Bismillah

AllahummasolliAla Muhammad,

Assalamualaikum wbt..diketika saat dan masa kini disetiap tempat Fb, Blog, Tweeter, MySpace..
heboh berkenaan Isu Palestine yang tika kini dalam serangan negra haram Israel.

Fenomena ini datang jarang-jarang pada masyarakat Malaysia khususnya. bila nampak teruk baru mula bersuara, Berdemo, duduk bantah, hantar memorendum, Boikot dan lain2..

Bila hal diatas berlaku, ana hanya mampu tersenyum, begini pemikiran masyarakat Malaysia. Mula berjuang bila rasa sudah teruk..Sebelum-sebelum ini nak baca artikal mengenai Palestine pun malas. Kita buat forum berkenaan Palestine pun tak mahu ikut, katanya sibuk. Sekarang heboh pasal perang ini diapun mula tunjuk gah dan taring 'kononnya' dia pun 'take care' hal semasa. sedangkan diri kita ni hebat dalam berpura-pura.

Sebelum ini, setiap hari nyawa saudara Palestine kita syahid..bukan sekarang sahaja.
Sungguh ana paling pantang orang yang berpura2..
kerana orang berpura2 ini boleh dilihat melalui tindakannya kerana 'niatnya' itu adalah tidak kerana lillahita'ala, maka Allah swt akan lihatkan pada kita tindakan2 yang jauh dari tujuan asal..


Hanya ini sahaja perkongsian diawal pagi..

InsyaAllah :)


Thursday, November 1, 2012

Ikut Kemampuan Anda

Bismillah,

Assalamualaikum wbt,

Alhmdulillah, hampir lama tidak update.
InsyaAllah perkongsian pengalaman yang baru.

Semalam ana sepertinya terdetik mahu mengikuti perkumpulak sebuah kelab didalam tempat belajar ana ini.
Kelab ini namanya seperti 'gah' diluar. ::: Kelab Qasidah :::

AllahumasolliAla Muhammad,

Pada asalnya ana duduk jauh dari mereka, dan tak lama kemudian bersama mereka bila latihan' bermula. 
Mereka akan membuat persembahan qasidah dalam majlis walimah diPutrajaya ahad ini. Semoga dipermudahkan. awalnya ana mencari-cari siapakah yang menjadi 'tekong' (ketua) yang pastinya adalah penyannyi 'solo' dalam qasidah ini. maka dalam2 latihan itu maka terlihatlah 2 orang tekong' . Pendapat ana pada pertama kali mendengarnya adalah.. ' Allah...tak ada orang lain ke dalam kolej ni yang lebih baik suaranya??' secara jujurnya ana rasa janggal bila berada dalam perkumpulan manusia yang tidak tahu menahu soal suara, vocal, lantunan suara, dll yang melibatkan suara dan lagu. yang becup suara pun sama. Ana labelkan semuanya adalah 'sumbang' dan teruskan 'kesumbangan' mereka dalam lantunan nanyian dan qasidah itu. 



Bukan mahu menunjukkan ana ni faqih dalam hal suara tetapi insyaAllah, ada sedikit pengalaman yang diajar oleh ustaz2 ana mengenai ini. 

maka ana ikuti latihan mereka hingga habis. Yang ana pasti, mereka menjadikan kumpulan qasidah yang terbaik iaitu 'abu Syarr' sebagai rujukan setiap qasidah mereka.. bagi ana itu tidak salah menjadi mentor. TETAPI, jangan sampai nak tiru melody dan cara mereka berqasidah. Kalian masih baru dan mentah dalam soal ini. kalian tiada 'basic' in voice seperti kumpulan itu. kalian ikut 'hancur' lagu qasidah itu.Allah..


Sedar-sedar ana dapat tahu yang tekong itu juga adalah guru qasidah bagi pelajar-pelajar disini. Terus ana dari situ tidak mahu menjadi ahli kelab qasidah kerana seorang yang kurang ilmu dalam hal ini dilantik sebagai ketua/ tenaga pengajar.. Allah... Apakah ini tindakan yang wajar? :S

Ada seorang adik yang bertanya pada ana soal ini, maka ana pun beritahu. 'kalau betul berminat ana sanggup buat kelas suara...' 

Sungguh suara ada pecahan sebanyak 7..

dan paling tinggi adalah suara 'Nuzul', ana pasti antum tidak tahu hal ini, tetapi bermain2 dalam suara2 ini hingga hancur...Mahu tegur tetapi ana risau tidak diterima kerana mereka ini sungguh popular dengan mahu membetulkan apa yang salah dalam bab organisasi dan persatuan. dan susah menerima teguran..amat pantang bagi mereka walaupun dahulunya mereka kata ada apa2 tegurlah kami..tetapi pada dasarnya.. ' Ini adalah cara kita..jangan samakan kat luar..' aewahh.. nampak permainan mereka..


Semoga mereka sedar akan masalah ini dan cuba menjadi diri sendiri..
Sungguh qasidah ini adalah sangat merdu. jangan hancurkan kemerdukan qasidah ini..


Allahummasolli wasallim wabari'alaihiwa'ala Aalih.




Wednesday, October 24, 2012

Bangga?

Bismillah,

Allahuma Solli Ala' Muhammad Wa'li Saiidina Muhammad


Ya Allah,

Apa yang hamba-Mu ini dapat banggakan dihadapan-Mu kelak?
Ya Rasulullah,
Apa yang dapat umatmu ini disebut-sebut pada kalammu?

Ya Allah,
Ku tiada amalan yang mendekatkan diri pada-Mu
hatta ada amalan yang perlu diamalkan..sungguh hamba-Mu ini masih lemah..dan tidak kuat..
Aku masih tidak layak dimuliakan oleh-Mu Ya Allah..Maafkan hamba-Mu ini Ya Allah..


Ya Rasulullah,

Adakah selama ini aku mencintaimu secara pura-pura sahaja??
sedangkan selawat pada mu pun aku 'malas'.

Tetapi..sungguh aku tak mampu menahan air mata ini, bila ummat mu mengisahkan tetangmu..


Ya Rasulillah..aku rindu pada mu..

Tak Dapat Makan Nasi

Bismillah,


Assalamualaikum,



InsyaAllah bermula semalam ana dah tak makan nasi + lauk pauk,
InsyaAllah mungkin dalam sebulan dua ni ana tak lagi dapat memakan nasi...


hmm..

Doakan ana sihat dan cepat sembuh ya.. ^ ^




InsyaAllah,
ana akan mulakan makanan sunnah Rasulullah saw bagi menggantikan nasi.. ;)



Tuesday, October 23, 2012

Hari Arafah

Bismillah,

Assalamualaikum wbt

Alhmdulillah magrib tadi usailah puasa sunat zulhijjah selama 7 hari. Alhmdulillah. :)




Maka esok 8 zulhijjah ana akan penuhkan hari dengan berzikir, insyaAllah.



9 Zulhijjah puasa sunnat lagi sempena hari arafah, dan insyaAllah akan bersama para sahabat Darul Murtadza Di Masjid Muad Ibn Jabal, Setiawangsa.. InsyaAllah ^ ^


Apa-apapun jumpa disana ya ^^

Monday, October 22, 2012

Malam Cinta Rasul Masjid As-Syakirin

Bismilah

Assalamualaikum wbt,

Alhamdulillah seperti yang dijanjikan pada diri untuk update post mengenai program Malam Cinta Rasul di masjid As-Syakirin pada hari sabru yang lepas bersamaan 20hb 10 2012.

Alhamdulllah ana terlibat sebagai urustia (khidmat) bukan kerana nama tetapi kerana Allah swt dan Rosulillah saw.cukup.


ok, 

ana bergerak ke Masjid As-Syakirin selepas solat asar (sepatutnya sebelum asar T_T)
untuk mendengar taklimat oleh ketua Darul Murtadza didewan solat bawah. Pada awalnya datang 'keseganan' bila lihat yang berkhidmat adalah orang-orang yang alim dalam ilmu Allah swt dengan terlihat ketenangan diwajah mereka.Allah..

Usai taklimat, kami dibawa berjalan-jalan disekitar kawasan program dimana kami perlu menjaga bahagian-bahagian tertentu untuk melancarkan program ini nanti..

Photo- berjalan-jalan

akhirnya selepas beberapa arahan program diberi nampaknya semua ahli khidmat sudah bersedia, masa itu juga sudah kelihatan sudah ada jemaah yang hadir untuk menjayakan program Cinta Rasul ini..Alhmdulillah :)

Alhamdulillah, pada hari itu juga masih berkesempatan berpuasa hari-hari zulhijjah, dan berbuka didewan bawah bersama beberapa sahabat khidmat yang berpuasa. Alhamdulillah ^ ^

Sedikit rasa sedih apabila shawl ana 'ter'hilang apabila ana gunakan untuk menjadi penghadang pada jemaah yang sedang solat isya' yang pada ketika itu jemaah yang sudah solat terus lalu tanpa memikirkan jemaah yang solat tersebut. Semasa ana letakkan dihadapan jemaah itu, ana terus ke pentas untuk menjaga bahagian ana sebentar dan dalam masa 3 minit ana pergi semula tempat muslimin itu sudah tiada orang dan shawl ana 
Allah!!

:'(

*Ya Allah, redhokanlah harta milikku andai ianya bukan lagi hakku dan ianya menjadi hak Bagi-Mu*
..Ameen Allahuma Ameen..



Maka selepas itu ana terus ke posisi ana, dihahagian hadapan pentas(bersebelahan kumpulan hadrah habib Syech). dan bermulalah program Malam Cinta Qasidah yang dimulai dengan qasidah oleh kumpulan InTeam dan AlMaweed.

Beberapa minit kemudian tetamu yang dinanti-nantikan, Habib Syech As Saggaf dan Habib Ali Zaenal Abidin AlHamid(murobbi ana) sampai kepentas.Allah.. sekali lagi hilang rasa sedih, hadir pula rasa gembira dalam diri. Syukur habi'ib2 sihat walafiat. 

Bermulalah Qasidah Cinta kepada Allah swt dan Rasulullah saw >_<

Ana benar-benar tidak dapat gambarkan dan mahu menulis bagai mana perasaan ana ketika itu.
Benar..dan sangat benar cinta Rasulillah adalah segala-galanya!!

Habib Ali Zaenal Abidin AlHamid

Diselangi tausiyyah oleh murobbi ana, kemudian disambung qasidah oleh habib syech.
Allah..... bila teringat memang terharu dan sedih. rasa cinta kepada Rasulullah saw memang hadir dalam diri ana ketika itu. kenapa ana tidak dapat mencintai Rasulullah ???? kerana ana tidak cuba mengenal siapa Rasulullah saw... :'( maafkan ku ya Rasulullah..

akhirnya malam yang indah ini berakhir dengan jayanya..Alhmdulillah..

Ada juga Photo yang diambil ana pada majlis 'dishare' oleh ramai muslimin/sahabat fb selepas ana uplod diFB, sebenarnya ana segan sangat-sangat entah mengapa bila ramai share gambar ni...

kenangan terindah..

Lagi-lagi para habib pun share gambar difb dan jadikan profile picture mereka..Allah.. segannya!!

Semoga orang yang memandang wajah ahlul bait ini dapat merasai dekatnya Rasulullah saw dengan diri kita..
Ameen Allahuma Ameen.. 


Itu sahaja laporan ana pada program ini, Sungguh ana berbangga kepada para ikhwah yang hadir semata-mata cinta Allah dan Rasul.Beruntunglah kalian dipilih Allah swt. ana yakin Rasulullah saw turut ada dalam majlis ini.

Bila merasakan adanya Rasulullah saw dalam majlis yang berselawat atasnya ana pasti mengalir air mata. Entah bila lagi rasa cinta ini datang.

Semoga diri kita tergolong dalam pemilik syurga bersama-sama Rasulullah saw,
Ameen Allahuma Ameen


wasalam 
















Sunday, October 21, 2012

Update

Bismillah,

SubhanaAllah,
agak lama tak jenguk blog ni..
Lagi pun bussy sikit dengan program2 .Alhamdulillah

InsyaAllah laporan program Malam Cinta Rasul di Masjid As-Syakirin..

Tunggu ~ ^_^

Thursday, October 11, 2012

Status Sweet lagi





Ambil lah KUNCI ini dan
─▄▀▀█▀▀▄
... ▐▌ BUKA ▐█▄▄█▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
▐█▄───▄██▀▀█▀▀▀▀▀█▀█▀▀
─▀██▄██▀────────█▀█▀█ Pintu Hatiku Jika Aku Pilihan Kamu ..

Kemudian,
●●●► Beranikan Diri Pergi Ke rumah Ibubapa Ku,

_____████████████
____███████████████
__██████████████████
█████████████████████
_█_________▄▄▄▄_ ▄▄▄▄_█_
_█__█████_▐▓▓▌_▐▓▓▌_█_ «-- Jumpalah Ibubapa Ku kat dalam rumah tuu ..
_█__█████_▐▓▓▌_▐▓▓▌_█_ dan minta izinlah untuk jadikan anak
_█__█████_▐▓▓▌_▐▓▓▌_█_ mereka sebagai permaisuri di hatimu..
_█__█████_▀▀▀▀_ ▀▀▀▀ █ __✿ ✿
_█__█████_____________ █___(\\|/)
_____________██ _____________██

♥ :: kalau aku memang pilihan hati kamu dan kamu memang benar2 berani,
memang aku takkan sia2 peluang ini :: ♥ 








Terjumpa status ni kat fb...aewah..comel ja ^ ^

Tuesday, October 9, 2012

Pemakaian Serban Di hadramaut

Bismillah..

Assalamualikum,

kali ini ana hanya berkognsi ilmu yang kurang pada diri ana mengenai pemakain serban di Hadramaut, Yaman.

Untuk pengetahuan antum, hal ini telah diceritakan oleh al Habib Mundzir AlMusowa soal permasalahan memakai serban. Dan salah satunya adalah ini..


" Tuan Guru( Al Habib Umar Al Hafidz ) baik seseorang yang memakai serban adalah sudah menghafal kitab Biayatul Hidayah..tetapi tidak menjadi masalah jika mahu memakainya untuk mengamalkan sunnah Rasulullah saw.. "

Ini adalah adab belajar di hadramaut, Yaman. Dimana murid-murid tidak digalakkan memakai serban selagi tidak menghafal/ menghatamkan kitab 'Bidayatul Hidayah'. Ini menyebabkan murid-murid Habib Umar berusaha lebih tekun untuk menghafal kitab ini..Allah..

Dan habib Mundzir berkata, lapisan serban itu menandakan ilmu yang ada pada sipemakai, namun sebagian ulama kita menjadikan serbannya lebih besar sebagai tanda bahwa ia siap ditanya dan memberi kejelasan atas hukum dan syariah, semakin besar serbabnnya maka semakin luas ilmunya.

Guru Mulia membolehkan kita memakai sorban sepanjang 5 hasta, jika sudah menjadi guru atau pimpinan pondok atau pemuka agama boleh ditambah.


namun tentunya tidak ada dari kita berani memakai sorban sebesar beliau saw yg sudah merupakan samudra ilmu bagi kita.


hanya ini sahaja perkongsian untuk semua yang membaca.... InsyaAllah ^^

Monday, October 8, 2012

Isnin & Khamis

Bismillah,

Assalamualaikum wbt,

Untuk pengetahuan sahabat-sahabat sekalian,

Isnin dan Khamis tiada dalam jadual untuk ana mengikuti mana-mana majlis ilmu,
Sebabnya adalah isnin dan khamis adalah hari ana berpuasa dan berbuka puasa dirumah.
Dan Family ana akan berjemaan bersama-sama dirumah..


Ana akan hadiri andainya ada kuliah waktu selepas fardhu Isya' dan berkemampuan..
InsyaAllah..

Jika ada post fb programnya isnin&khamis selepas magrib ..itu hanya pengetahuan sahabat-sahabat semua. Tidak bermakna ana hadirkan diri..

ye.. ^ ^

hanya Isnin & Khamis sahaja  ...



^_^





gambar baby boy yang datang umah ana tadi..cmey x? huhu

ni boleh copy paste ;)

Jumpa Dialog Yang Sweet



Seorang adik kecik(mungkin) mahu kenalkan abangnya dengan kawan nya..untuk sebab apa ana pun tak pasti..^^



Budak kecil: abang, tengok kat FB adik ini, adik Ada kawan wanita dia upload gambar comel dan cun sangat. Cuba abang tengok...

Abang: oh. Biasa jer dik....

Budak kecil: abang x berkenan ke? Nanti boleh adik perkenalkan kat abang. Lagi pun dia pakai tudung.

Abang: x pa dik. Abang tak nak.

Budak kecil: kenapa abang x nak?

Abang: abang jika nak cari isteri, nak yang x tunjukkan kecantikannya pada semua lelaki. Abang nak dia simpan kecantikannya hanya untuk abang sahaja. Adik kat FB letak x gambar adik?

Budak kecil: x abang. Adik letak gambar kartun.

Abang: bagus2. Good muslimah... ^_^

jatuh cinta dengan gambar ni ^ ^
*kembar tu.. masyaAllah

Sunday, October 7, 2012

Bayt

Jika pohon punya sayap atau kaki, tentulah ia bisa bergerak,
sehingga tak diterimanya sakit dari mata gergaji
atau dari pukulan kampak.

Dan jika matahari tak bergegas ketika

malam tiba, bagaimanakah bumi akan diterangi
ketika fajar merekah.

Dan jika air tidak menguap dari laut ke langit,
kapankah taman akan dialiri sungai
dan dibasahi hujan.

Ketika setitik benih bergerak dari sumbernya
ke tujuan, ditemukannya rumahnya, dan
lalu menjadi sebutir mutiara.

Bukankah Jusuf, walau sambil berlinang air-mata,
mengembara meninggalkan ayahnya.
Bukankah dalam pengembaraan itu,
dia menemukan kerajaan, ketenaran dan kemenangan?

Bukankah Mustapha berhijrah,
dan di Madinah memperoleh kedaulatan,
dan menjadi tuan dari berbagai negeri?

Kalaupun kaki tak engkau miliki,
tempuhlah hijrah di dalam dirimu sendiri,
(Itu) bagaikan tambang merah-delima mulai
tersingkap oleh secercah cahaya matahari.

Wahai pencari, berhijrahlah,
keluar dari kampung halamanmu, menuju
ke kedalaman dirimu sendiri.

Karena dengan hijrah seperti itu,
bumi menjadi tambang emas.

Dari yang semula masam dan pahit,
berkembanglah menjadi sesuatu yang manis.

Bahkan dari tanah yang tandus,
tumbuh berbagai jenis buah-buahan.

Lihatlah kejaiban ini, yang tergelar di bawah matahari kebanggaan Tabriz.
Karena semua pohon mendapatkan keindahannya
dari cahaya matahari..

"Maulana Jalaluddin Rumi Muhammad bin Hasin al Khattabi al-Bakri"

Saturday, October 6, 2012

Hensemnya

Bismillah,

Ana ada terbaca satu( 1 ) status fb seorang muslimat, yang menyatakan. Kini ramai lelaki yang mahu mencari seorang wanita yang bertudung labuh + berpurdah.

ye ke ??

Nampaknya ana kene betulkan. Tidak semua ya. 'Sebahagian'..mungkin :-)

Bagi ana tidak begitu pun. Ana tidak mengharapkan 'purdah' itu sebagai sesuatu yang istimewa untuk menjadi daya 'penarik' bagi diri ana.

Untuk pengetahuan muslimat yang berpurdah, memang ada sahaja lelaki yang berusaha mencuri hati-hati kalian, sebabnya mereka melihat kain yang berada dimuka kalian.adalah simbol 'kewarakkan' kalian. Tapi malangnya mereka hanya menilai pada luaran. Apabila hati antum dicuri maka bila suatu masa nanti mereka berjaya melihat muka kalian tanpa kain dimuka itu, kemungkinan besar, hati mereka akan meninggalkan kamu wahai muslimat...

Gambar- hanya hiasan :)

Maka amat berbezalah seorang muslimin yang menilai luaran dan hati kalian.

Bila ada seseorang lelaki yang berminat menjadikan kamu sebagai isteri, maka tanyalah ' sebab apa kamu mahu saya menjadi isteri kamu?' jika pertanyaan2 seterusnya adanya..'kerana niqab' diwajahmu.. maka tolaklah dengan baik. ya.. itu sahaja pesanan ana . Semoga kalian teruskan istiqomah dalam memperjuangkan hak islam dalam diri kamu itu..InsyaAllah ^ ^




Relationship

Bismillah

Assalamualaikum wbt,


InsyaAllah, pada pagi yang hening ini mahu membuka mata semua umat islam(khusus yang membaca blog ini), agar berhati dengan satu(1) lagi helah kafir yahudi yang kita tahu iaitu facebook (mukabuku).

AllahummasolliAlamuhammad..



Jika merujuk pada tajuk yang ana tulis diatas pasti, umum sedia maklum di fb adanya tempat meletak status seseorang, adakah ianya 'single', 'couple', 'married', 'divorce' dll...



Rasa-rasa apa muslihat yahudi laknatullah dalam soal status ini? :)


Jawapannya adalah..


memesongkan aqidah kita...


ana berikan 1 contoh pada permulaan ini...


ana mewujudkan relations dengan sahabat lelaki ana namanya Zaenal, dengan status, 'married'.
Mungkin ana hanya mahu menyatakan pada umum yang ana 'menyayangi sahabat ana ini' tidak lah sampai mahu mengahwini sahabat lelaki ana ini. Tapi sedar tak sedar, kita dah menyalahi fitrah yang Allah swt berikan pada manusia. Ana secara automatik akan digelar 'gay' oleh orang awam, dan juga 'gay' dimata para malaikat seterusnya Allah swt...dosa..dosa..dosa..


Selalunya tidak pernah ana lihat lagi seorang lelaki berbuat relation 'married' dengan sahabat lelakinya . Tetapi kebanyakan muslimah. Lebih-lebih lagi yang ada 'fikrah' dan beragama.

Pesanan pada sahabat/sahabiah sekalian, hati-hati bila mahu lakukan sesuatu. Tangan yang menekan tanpa berfiikir lebih bahaya dari mulut yang terus lancar berkata.


Semoga diri kita jauuhhhh dari perbuatan yang terkutuk ini,,Allahurobbi

InysaAllah..AmeenAllahumaAmeen


Friday, October 5, 2012

Gelaran

Bismillah,

Assalamualikum wbt,

Post kali ini ingin berkongsi sebuah cerita..mengenai 'gelaran'

aewah..


Jika kat sekolah teknik dulu, kawan-kawan kabo muka ana macam anak ustaz pastu ada kata muka ana macam anak cikgu yang mengajar kos air-corn pulak..aduhaii

Masuk politeknik pula, depa gelarkan ana 'artis' erkk =_=''
Disebabkan sem 1 ana je sorang-sorangnya yang 'terjoin' nasyid (mase 2 digelar "SPI" syabab pusat Islam)
hehe..
masa tu ada 4 orang..abg nuar(sem 5), abg zakhir(sem 5), abg acik(sem 6) n ana..(sem 1)

walaupun sem 3 ana dah tak masuk nasyid tapi gelaran 2 still melekat sampai sem 6 oleh beberapa kawan yang sewaktu masa dahulu.. :D

Masa jamuan akhir mekar n JpKK, depa duk gelar ana..'habib' pulak..aduhai..kelaka pulak depa ni



.
.
.
masa terus berlalu....
.
.
.


Masa dah duduk rumah 'gelaran' baru muncul oleh mak su ana..
mak su kabo..ana macam 'ustz Don' pulak bila berserban..aduhaii~

Bila masuk kolej..

Ada yang kabo..ingat ana anak 'syeikh fuad' erkk..


btw,

its a sweet right ^ ^ (some one say's sweet like a choclate)







Apa pun gelaran yang pernah ana dapat, manusia still tak dapat memahami diri ana, kadang-kadang malas dah nak memahami manusia lain. Tapi ini kan akhlak Rasulullah saw.. mungkin banyak lagi akhlak yang ana buat..insyaAllah, biarpun orang buat apa pada ana..yang penting akhlak..akhlak..dan akhlak ^^




selesai .

Alhamdulillah,

Selesai imtihan(cewah dulu gune istilah exam :D) hari ini..
tadi subjet IT, alhamdulillah boleh jawab..tak sangka pulak jawab just 30 min je..adehh..


Apa-apa pun...


niat ana nak jumpa ustaz hari ni tak kesampaian disebabkan kesibukan ustaz..insyaAllah .
mungkin isnin depan ana jumpa.ustaz.

ya Allah..permudahkanlah... :'(

Thursday, October 4, 2012

Sakit Kepala

SubhanaAllah..


Sungguh Allah swt adalah pemberi kesihatan..

Tiada penyakit yang datang dengan izin Allah swt.

* Sekarang makin kerap sakit kepala, selalu pukul 3 petang dah mula sakit akhirnya tertidur sampai pukul 6 petang kadang kala hampir magrib..Allah..

* Kalau tak petang sakit ni mai malam pulak.. area lepas magrib..tertidur sampai jam 10.30..



Rasanya kuat sangat jin atas kepala ni..Allah..



@_#

Wednesday, October 3, 2012

Maaf Massage Anda Tidak Dibalas

Bismillah,


Assalamualikum wbt


Tak sangka dah kerap update blog berbanding fb..huhu..


ok, refer pada topik diatas.

Ada beberapa golongan manusia yang paling tidak gemar ana berkomunikasi iaitu tidak dimulai dengan...


" Assalamualaikum .. / Assalam / Salam / .."

tak mengapa singkat ..ana faham..faham sangat  ^_^


kalau yang non-muslim tidak mengapalah..ana 'lagi faham'.. maka bezakan cara komunikasi antum dengan yang non-muslim agar tidak sama..ok? ;)

Islam penuh dengan adab bukan adat..maka pelajari 'adab' yang mulia yang tidak lain tidak bukan asalnya dilakukan sendiri oleh Rasulullah saw, bila kita lakukannya bukan sahaja mendapat pahala bahkan Rasulullah saw berbangga-bangga dengan kalian..Allah..


Lets Join The Sunnah!! ~


Tuesday, October 2, 2012

PencInta MajLis IlMu

Bismillah,

Assalamualaikum wbt,

Salam kemuliaan keatas rasul junjungan mulia Rasulullah saw,
kali ini tiba-tiba merasa..

Kerisauan ana pada sesuatu hal..

Kurangnya muslimin dan muslimat yang bersungguh-sungguh untuk hadir pada majlis-majlis ilmu...
Kadang kala ana juga ada 'malas' untuk hadir..tetapi ana wajibkan diri ana untuk hadirkan juga diri ana untuk berada dalam naungan Allah swt.

Menjangkau detik-detik yang mula seorang lelaki mencari seorang peneman hidup kadang kala merasa risau andainya 'bakal' jauz tidak meminati majlis-majlis ilmu..tidak meminati menemani ana..tidak mempeduli majlis-majlis ilmu yang ana hadiri..Allah..

Kadang kala bila terlitas hal ini menyebabkan ana merasa 'suka' dengan diri ana sekarang(bujang) berbanding punyai keluarga. Tetapi fitrah manusia tetap ingin mencari pasangan hidup..

Bagi ana, pasangan hidup yang ana pilih adalah dikalangan yang mencintai majlis-majlis ilmu, dalam hatinya terletak kerinduan dan kecintaan terhadap mana-mana tempat pengajian agama yang mana ana boleh menemaninya dan dia menemani ana.. InsyaAllah..

Semoga ada kalangan mereka yang bisa meyakinkan ana akan hal yang merisaukan ana ini dimana ana tidak risau.



* Selalu lihat suami tiada semangat menghadiri majlis-majlis ilmu kerana isterinya tidak mewujudkan 'rasa' kecintaan mereka pada majlis-majlis ilmu...

* Ya Allah hadirkanlah manusia yang mencintai majlis-majlis-Mu ini.. andainya aku tidak ketemui munculkanlah seseorang yang sanggup berdiri memegang amanah ini terhadap ana... ameen Allahuma Ameen

^_^

Menghitung Detik



SubhanaAllah..

Maha suci Allah...

Rasanya ana dah dapat jawapan muktamat...
InsyaAllah jumaat ini segala penentuan ana berakhir..




Doakan ahli faqir ini ya..

Monday, October 1, 2012

Mungkin Ada Yang Lebih Baik..

Bismillah,

Dalam kegelapan malam ditemani dengan cahaya bulan dan bunyi-bunyi yang saling bersaut,
menyebabkan diri ini mula bermuhasabah dengan segala perkara yang terjadi...

Mungkin ada yang lebih baik untuk 'mereka'.
mereka ini benar-benar baik..
benar-benar ada nur(cahaya)..
ana merasakan ana tidak layak untuk mereka..dan mungkin mereka telah 'silap' membuat pilihan.
Mungkin mereka ini masih tidak keluar dari dunia yang nyata dimana lebih ramai muslimin yang hebat2 dalam agamanya sedang menanti seorang muslimah seperti mereka..


Sudah pasti ana jauh ketinggalan dalam ilmu mahupun amalan berbanding mereka..

Rasanya cukuplah sampai disini.

Antum carilah muslimin yang lebih baik dari ana..

Maafkan ana ya ..


wasalam

Banyaknya

Bismillah..


Assalamualaikum wbt,

Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah swt atas pertolongan-Nya kepada diri ana dalam setiap perkara yang tidak dapat kita jauh dari-Nya kerana diri ini adalah milik-Nya, dunia ini milik-Nya, seluruh alam yang ada adalah milik-Nya. Maka tiada apa yang dapat menjauhkan diri kita dari segala-gala perkara kerana ianya pasti berada dalam pengetahuan Allah swt. SubhanaAllah..



Hubungan akak dan ana
___________________



Memang benarlah hubungan akak/abang /adik/ 'angkat' adalah suatu 'Bidaah' yang sesat amat-amat sesat.
Maka jauhilah perkara 'angkat terangkat' itu.

Pada waktu sekarang heboh pasal ana ada 'akak angkat' ditempat belajar.
Sedarlah wahai akhwat sekalian, ana lebih tahu hukum ini berbanding antum yang masih beru belajar disana. jangan mudah 'Melatah' kerana kadang-kala melatah ini boleh menghala kepada ' Fitnah yang Sangat Besar "


Kerap ditanya apa hubungan ana dengan akak ni yang dilihat terlalu rapat?

ok, firstly tiada hubungan yang istimewa yang boleh menjerumus pada suatu hubungan yang dilarang dalam syariat islam. Kerana kami bukannya ada hubungan akak angkat mahupun adik angkat. ok? :)

Ana kenal akak ini lebih 2 tahun, masih ingat dikenalkan oleh sahabat ana untuk program 1000 jiwa 1 hati. Dari situ ana mengenal erti punyai seorang akak yang memahami adiknya.

Semenjak dari situ ana suka membantu akak ini dan akak itu membantu ana dalam menasihati agar berusaha sedaya upaya berjaya apa yang sedang dilakukan. Pernah juga ana menjadi orang tengah beberapa orang yang mahu merisik akak ini atas dasar percaya. Dan ana menceritakan perihal akak ini yang sepatutnya pada orang yang mahu mengenalinya tanpa berhubung dengan akak ini. Lillahi ana tidak merasa sedikitpun terbeban atas amanah ini kerana ianya adalah untuk menjaga 'akaknya' dari lalai dan terleka dengan 'lelaki' yang mudah mengungkap kata-kata manis.

Kini ana rasa membebankan akak ini pula bila ana meminta beliau membantu sesiapa sahaja yang mahu mengenali ana dengan melalui dirinya..

Kadang-kadang terfikir, seorang wanita tidak elok dibebani hal-hal yang berat kerana bisa memainkan emosi dan fikiran akan mudah bercelaru. Dan kini pelbagai pula masalah yang timbul. Allah..


Sungguh diri ana tidak mampu berjalan kerana ana secara jujurnya tidak suka bercerita/ memberitahu masalah ana pada keluarga ana sendiri kerana ana suka  pendam masalah. Jika ada yang terlihat masalah ana pasti akan mengetahui hal ini. Dahulu pernah ana menceritakan masalah ana pada keluarga..tetapi terlalu banyak jawapan -ve dari keluarga ana yang menyebakan ana hilang kepercayaan pada keluarga ana sendiri dari memberi nasihat pada diri ana. Maka masih ada seorang 'akak' yang Allah swt berikan pada ana untuk berkongsi masalah. Andainya antum punyai keluarga yang bisa berkongsi masalah itu adalah kurniaan Allah swt pada antum. Tetapi ana tiada kenikmatan sebagaimana antum ada. Maka jangan mudah melatah. Kerana ana bisa sedih dengan 'latahan' antum..lagi pun ana tidak suka mempertahankan diri ana. kerana ianya adalah akhlak Rasulullah saw yang membiarkan tohmahan dilemparkan .Dengan senyuman dan doa Rasulullah saw berikan pada orang2 yang membenci Beliau..Allah..


InsyaAllah, andainya umur ana tidak panjang untuk memberikan jawapan pada mereka ini, maka ana mohon pada Allah swt berikan petunjuk dan jalan yang lurus pada hamba-hamba-Nya yang sentiasa mencari kebenaran,,dan juga memberikan jawapan ini pada mereka dengan keizinan dari Allah swt..
insyaAllah .

Ameen Allahuma Ameen.. ^_^