Sahabat

Sunday, December 22, 2013

Keputusan Yang Mengejut!

Bismillah..

Assalamualaikum wbt,

Dengan lafas bismillah, hari ini ..saat ini.. al faqirr yg penuh dosa ini sudah berfikir dengan penuh waras dan lama, bahawa al faqirr ini tidak lagi bersama assofa mahupun intitusi2 dibawah assofa. Maka niat dahulu yang ingin menyambung semula disana kini tiada lagi. Tetapi keputusan ini tidaklah bermakna memutuskan hubungan al faqir dengan walid : Syekh Muhammad Fuad Kamaluddin Al Maliki, kerana adab al faqir ini masih bersama syekhuna dan sentiasa mendoakan syekhuna dan sentiasa menyokong perjuangan syekhuna yang dikasihi. :)

Keputusan ini setelah meneliti secara teliti apa yang terjadi didalam pentadbiran..dan melihat kuman2 yang sedang merebak didalam asoofa yang ana rasakan wajib dihapuskan malahan lain pula terjadi...
Ya Syekhhuna...andai berita ini sampai padamu harap dapatlah kita bersuamuka..dan daku akan ceritakan semuanya yang terjadi ..semuanya... agar syekhuna tidak lagi menangis disebabkan mereka2 ini...Maaf ya Syekhuna...disebabkan daku sayang pada mu...daku terpaksa tinggalkan perjuanganmu.... :'(

%Hutang perlu dijelaskan..insyaAllah lepas selesai langsaikan ptptn thun hadapan, ana bayar balik hutang2 pengajian di assofa yang lepas..termasuk ada kitab2 yang ana ambil dan belum bayar semasa dalam pengajian%

Tuesday, October 22, 2013

Kesibukan Dalam Menuntut Ilmu Adab Dan Akhlak



Bismillah..

Assalamualaikum wbt, Selawat serta salam kepada kekasih yang dicintai Saiduna Rosullillah saw, Ahli keluarga Beliau..Para sahabat r.ha..

Hampir berbulan-bulan meningalkan tinta blog ini menyebabkan ia semakin dilupakan oleh ahlinya..

Allahumma SolliAla Muhammad,

Beberapa bulan ini berbagai peristiwa suka dan kadang kala duka dihadapi sehingga sedikit kekecewaan terlekat pada diri. Tetapi alfaqqir ini tahu dimana ubatnya..dan siapa perawat yang perlu berjumpa..
Beberapa bulan ini juga al faqqir lebih mendekati ulama' dengan berkhidmat dengan mereka tidak terkecuali ulama' yang hadir dari luar negara..Alhamdulillah..

Selalu hadir dalam benak hati yang kotor ini, manakah bisa orang yang sejijik ini dapat hampiri mereka yang soleh..alimm..dan mereka ini juga dikasihi dan disayangi Allah swt dan para MalaikatNya. Andainya Allah swt memperlihatkan muka sebenar ini pada khalayak entah muka 'binatang' apa  yang kalian lihat dari muka alfaqqir ini. Sungguh penuh dosa dan noda..gelapp sungguh hati alfaqqir ini...andai dibuka bau badan manusia entah bau apa kalian akan bau dari badan alfaqqir ini..pasti tiada siapa mmahu mendekati al faqqir ini..

Allah..Allah..Allah....

Beberapa bulan ini juga mula merancang kehidupan akan datang..

InsyaAllah jika tak ada halangan lagi 4 tahun lagi akan berangkat keluar negara (insyaAllah Yaman) selepas lepas 'ilmu adab dan akhlak' dari al Murobbina juga ilmu2 yang lain serta atas redho para Masyaikh dan habaib yang membimbing akhlak dan adab serta ilmu lain. Sesungguhnya alfaqqir ini hanya merancang tidak pasti ia akan diawalkan atau dilewatkan lagi...jika diawalkan mohon sahabat2 doakan akan diselesaikan masalah duniawi yang makin melanda diri pendosa ini...Ameen Allahuma Ammen

*Jumpa lagi lain waktu :)










Tuesday, August 27, 2013

Setting Status Utuk Aplikasi WeChat



Bismillah

Assalamualaikum wbt
Allahumma solliAla Muhammad

Lama tak menjenguk blog rasanya..InsyaAllah kali ini ana mahu kongsikan ilmu mengenai aplikasi weChat.

Sebelum ni cuba mencari ,..sampai banyak kali menukar 'setting' dalam weChat untuk memaparkan 'status tanpa gambar' tetapi tak menjumpai penyelesaian..Alhamduulillah pagi yang mulia ini ana cuba serch d Google.com dan ada yang mengajar tetapi bahasa Omputih..hehe.

Ok First sekali

1. Masuk Aplikasi WeChat
2. Clik ' Discover'
3. Clik ' Moments '



ok .. slot yang paling penting disini

selalunya kita update status dengan ambil gambar dahulu then bubuh statuskan?
Kali ni mungkin memenuhkan memory phone antum,...so kita buat status tanpa gambar ok? ^^

Click ikon camera diatas 'sedikit' lama. then akan keluar tab hanya untuk 'Text' sahaja.

Type apa yang mahu dishare kan pada sahabat2 antum..

Semoga Bermanfaat!! ^^


* Post ini khusus untuk noob je :#


Friday, July 26, 2013

ahlan wa sahlan ramadan

Bismillah

assalamualaikum wbt dan salam ramadan.


Alhamdulillah...akhirnya trpilih kita lagi oleh Allah swt
untuk berada didalam bulan yang amat mulia ini.
Alhamdulillah.

bagaimana keadaan kita dalam ramadan kali ini?
adkah sama.keadaanya seperti tahun 2 lepas ataupun
meningkat amalan ibadah ?

muhasabahlah diri kita agar kita berazam untuk lakukan yang lebih baik dari semalam.

~ Baru Opening ~


alhamdulillah.thun ini ana mengambil langkaj pertama ubtuk turut serta membuka meja ditapak ramadan kg batu. ini juga pngalaman pertama ana berniaga  di bazar serta menjadi 'boss' .^^

untuk ramadan ini.ana( menjual roti alawi......




Jap...Roti Alawi???apo kobondo 2 jang??
sebenarnya 2 Roti john tapi diberi nafas baru.
ambil berkat nama ulama' serta wali qutb d hdramwt yaman (smoga Allah mmbrkai).
dan idea dari walid(syekh muhmmad fuad kamaluddin)
...nk cerita panjang pula...tapi tak apalah..
laen kali cerits^^

Wednesday, July 3, 2013

Cara Selesaikan Masalah hard disk minta diformat



Assalamualaikum wbt

Kali ni ana jadi pakar komputer pula (mentang2 dah konvo) aewah..

ok..ana kongsikan sebab masalah ni ana hadapi terlalu lama, sehingga hampir mahu membeli hard disk baru, tiba2 terniat nak solve the froblem with our sifu, Ir Google'ly hehe

This is we called The Formattt!!


and How too solve this problem???!!

OK 
relex bro and sis..
Lets we do step by step..

First ..

Masuk ke    run
taip    cmd
Taip    chkdsk /r /f h: 
(penting!!  'h' adalah nama fail hard disk yang minta diformat tu, mungkin 
boleh jadi J : G : I : dan lain2, jangan silap


Last sekali tekan ENTER!

Tunggu Prosesnya berjalan , insyaAllah hard disk anda akan kembali seperti biasa :)


Monday, July 1, 2013

Convo Day


Alhamdulillah
 Special thanks too all my family , my murobbi, lectrure, fellow friends, and all who khows me.
Alhamdulillah
this day i walk on stage too bring my family hopes
InsyaAllah
my next diploma in islamic course that im hold for middle years..
And of coz
my target to going Tareem
and lectring by our Abuyya AlHabib Umar Ben Hafidz


Pray 4 me :)








Tuesday, May 28, 2013

Belajar bersanad


Bagaimana mahu katakan..

Inilah yang ana cuba terangkan kepada semua agar belajar bersanad..
Belajar dengan guru yang mursyid.

Ustaz dan Ustazah tak semua belajar dari kulit ke kulit..bersanad..
Hampir semua ustz dan ustazah belajar dari kitab semata2..
Lulus exam dari belajar sendiri dari kitab tanpa BERGURU!

Thursday, May 23, 2013

Team Qasidah

Bismillah

Allhumma Solli AlaMuhammad

Alhamdulillah, semalam ana ada nyatakan hajat ana untuk tubuhkan kumpulan qasidah khusus  tak sangka ramai juga yang tunjukkan minat untuk sertai(Macam perlu lakukan audition je..aewah)




Dahulunya ana hampir tubuhkan qasidah dibawah pengurusan ana iaitu Ashab Al Suffah tapi disebabkan masalah dalaman ana mengambil jalan untuk keluar dari mereka. Kini disamping tiada kerja yang berat ana benar-benar ingin menambahkan kecintaan ana pada Baginda saw dengan qasidah memujinya..

Alhamdulillah, niat ana ini kini dipermudahkan Allah swt , dengan diberikan panduan oleh ustaz Kyrel iaitu salah seorang ahli kumpulan Al Mawlid, InsyaAllah. Ustz ada msg ana agar datang ditempatnya pada setiap hari ahad. InsyaAllah semoga Allah swt melancarkan lagi kasih dan cinta pada kekasihNya ini..Ameen Allahuma Ameen.

InsyaAllah juga, ana akan meminta tunjuk ajar dari kumpulan Al Maulid, Ahbabul Habib (Qasidah Darul Murtadza), In Team dan InsyaAllah Ustaz Ahmad Al Yamani. Untuk awal ini ana tidak mahu menfokuskan mengenai alat muzik, tapi untuk focus pada pelancaran pembacaan dan alunan suara. Bila semua sudah lancar insyaAllah baru difokuskan untuk alatan muzk pula. InsyaAllah.

Untuk kumpulan ini, ana berniat untuk jadikan para ulama' dan habaib pemerhati agar menjaga niat kami agar tidak terpesong dari landasan yang sohih dan benar.Ameen..

Kumpulan ana juga insyaAllah, akan sentiasa membuat ziarah para masyaikh untuk mendapatkan keberkatan mereka dan juga nasihat pada kami.

Moga-moga Allah swt mempermudahkan niat ana ini khusus untuk hadiah kepada Baginda Rasulullah saw,

Ameen Allahuma Ameen ^_^

Tuesday, May 21, 2013

Pilu hati

Bismillah,

Assalamualaikum wbt..
Allhumasolli AlaMuhammad waAllaAliMuhammad

Sebelum menaip post baru ini, ana sempat membaca post- post terakhir ana tulis. Nampak beno cita tak habis..huhu,,malah bukan satu tapi hampir semua cerita ana tergantung. Kalau masuk exam BM pasti markah pun dapat yang 'tergantung' jugak aewh ^_^

Kali ini ana ingin berkongsikan kesedihan ana disebabkan sahabat ana ditempat ana belajar dahulu difitnah sehingga dibuang kolej. Sungguh ana terkejut bila hari jumaat yang lepas, ana pada awalnya ingin mengambil kitab sahih bukhry di Koperasi tetapi dipesongkan motosikal ana agar ketemu dengan sahabat ana di Madrasah dahulu (Ketika itu ana sudah bertanyakan beliau dimana.)

Sampai diMadrasah, ana lihat disudut belakang kiri madrasah (juga surau bagi penduduk flat tersebut) penuh dengan pakaian dan kitab sahabat ana. ana salam dan cium pipinya. ana mula musykil..

'enta duduk sini?,' - 'na'am'

'Apa cerita sebenarnya sampai enta kena buang?'

Pada asalnya disebabkan result 2 sem tidak melayakkannya menyambung, tapi hakikatnya result ni boleh disemak(tanyalah semua ipt diMalaysia), tetapi di tempat ana belajar dahulu tidak boleh disemak kembali. Bagi ana ini satu penipuan. sahabat ana pun tahu hal ini tapi tak mahu diperbesarkan untuk menjaga nama tempat belajar yang baru nak naik. Bila diselidik-selidik rupanya ada pihak yang ada 'hasad dengki' dengan sahabat ana ini (Semoga laknat Allah swt bersama beliau). Tanpa perlu mengaibkan beliau, cukup ana katakan beliau ini terlalu kotor hatinya. Baru bersama agama yang benar-benar hak disini tiba-tiba menunjuk kuasa yang lemah. menjadi pemecah belah sahabat-sahabat ana.



Sungguh Allah swt menjaga ana ketika belajar disitu dahulu tidak memilihnya, dan selayaknya diri nya itu terus dengan perasaan yang kotor.

Disebabkan kisah sahabat ana ini, maka tiba-tiba hati ana kembali berat untuk kembali ke tempat belajar itu, walaupun untuk bertalaqi . kerana ana lihat muka mereka ini penuh dengan hasad. penuh kotor dengan niat dan tindakan mereka. Tidak semua, tetapi sebahagian.

"Semoga laknat Allah swt sentiasa bersama hamba-hambaNya yang menjadi sebab sahabat ana ini merana dan memecahbelahkan ikatan ukhuwah pelajar lain dengan sahabat ana ini..."

Tetapi ada sesuatu yang pelik berlaku...

Bilamana ana keluar dari jalan ilmu ini, baru ana tahu (diberitahu sahabat ana tadi) ada beberapa sahabat ana juga mengikut langkah ana. disebabkan masalah mereka yang tidak diketahui. Tapi yang penting mereka itu adalah mutiara berbanding ana yang menjadi arang yang hitam .

"Ya Allah...ampuni aku, mungkin aku terkasar dengan sifat dan akhlakku ini, ku berdoa juga agar nama tempat belajar ku itu dibersihkan oleh seorang yang benar-benar ikhlas menjaga dan berjuang atas landasan ilmu yang benar dan dapat mempermudahkan daqwah walidku..syeikh muhammad fuad kamaluddin alMaliki..dan menjauhkan orang yang ada hasad ini jauh dari tempat yang mulia itu.."

 Ameen Allahuma Ameen

Tuesday, April 16, 2013

Haul Habib Ali Aldrus

Bismillah


walhamdulillah

Assalamualaikum wbt,
Allahu Akbar..

Betapa syukurnya kepada Allah swt, yang mengizinkan ana menjadi salah seorang tetamu pada majlis yang sangat dimuliakan oleh Allah swt iaitu majlis Maulid dan Haul AlHabib Ali Alydrus di Batu Pahat pada 15/4/2013 (ahad) lepas.

Ana ingin kongsikan perjalanan ana bermusafir seorang diri dari KL ke Batu Pahat.
Pada awalnya memang berusaha mencari seseorang yang boleh menumpang ana kesana. Tetapi tiada yang mahu menyahut pertolongan ana. Mungkin rata2 mereka risau Isninnya mahu bekerja belajar. Tapi tak mengapalah Allah swt memilih insan2Nya untuk hadir. kerja itu andai lebih penting maka Allah swt berikan Kerja itu..andai Ilmu itu lebih penting..maka Allah swt berikan Ilmu itulah sifirnya ^_^

Alhamdulillah walhamdulillah

Tiket ana ke BP pada jam 3 petang , tetapi biasalah bus pun ada masalah juga untuk menepati masa. dalam 3.24 petang baru bergerak . Tetapi sebelum itu ana mahu ceritakan bagaimana Allah swt mahu berikan rezeki pada ana..subhanaAllah..

dalam jam 11 Pagi ana naik ke Cafe TBS dan tidak lah makan dahulu, tapi membaca ratib al hadad niatnya selepas baca ratib baru mahu menerjah kedai-kedai yang amat menarik perhatian itu, tapi sungguh Allah swt Maha sebaik-baik perancang bila tiba-tiba seorang cina menyapa ana dan bertanya 'tengah tunggu bus?', 'bus pukul berapa?' - usai menjawab dia tanya lagi ' mau kerja part time ka? kami tak cukup orang' masyaAllah ...ni namanya rezeki mai. Ana pun setuju dan ikutnya ke Booth dibwah..kerja yang ana perlu lakukan adalah edarkan flyers je.. ^_^  kalau tak pernah buat kerja ni pasti teramat malu.

- nilah dia ^ ^


Tapi Alhamdulillah ana dah terbiasa bagi begini..adalah dalam sejam 1/2 ana berdiri dan bagi flyers kat orang ramai yang lalu lalang kat sama. selepas itu  dapatlah Rm 10 ringgit. Allahmdulillah, dapat becup ana makan tengah hari ^_^

Ok, back 2 Bus, pada jam 6.20 PM, alhmdulillah, bus sampai ke destinasi . bila mana ana turun dari bus maka ana tersenyum..jalan selangkah-selangkah untuk memikirkan jalan kemasjid..sedangkan ana tidak tahu dimana Masjid tu berada? Allahurobbi.. Maka ana berdoa dalam hati..agar dipermudahkan dinampakkan ana sampai keMajlis yang penuh baroqah ini..dan kemudian ana berjalan...berjalan...dan berjalan..sehingga 1/3 jam kemudian tanpa hala tuju ana terlihat menara sebuah masjid yang sangat jauh..dan dalam hati a
na memanjatkan kesyukuran pada Allah swt.. Allah..Allah..dan risau juga andai  bukan masjid itu yang ada majlis nya..maka makin dekat dan dekat  maka yakinlah bilamana ada yang membaca ratib disana..sungguh merdu..Allahurobbi.. dan dalam perjalanan majlis sedang membaca Qiam Maulid..ana hanya sempat mengangkat doa sambil berjalan..dan pada ketika itu tapak kaki ana mula pedih dan sakit, ana tahu kaki ana tak mampu berjalan lagi..tetapi yang menggerakkan kaki ana adalah kekuatan peha yang masih tidak sakit dengan kudrat yang diberikan oleh Allah swt..walupun mengesot kaki seperti orang sakit.ana tetap berjalan..dalam hati ana berdoa " Ya Allah, jadikanlah jalan-jalan ini saksi dihadapanMu kelak yang aku sudah berusaha hadir kemajlis ini..." ameenAllahuma Ammeeen

Akhirnya, Alhamdulillah azan magrib berkumandang ana masih berjalan mengesot kaki menuju masjid itu..dalam 5 min kemudian barulah ana sampai kekawasan masjid, ana lihat jemaah sedang rakaat ke-2 ana pun tidak mahu tergesa-gesa kerana ingat pesanan murobbi yang tidak perlu tergesa-gesa melakukan amalan. sampai sahaja ana terus ke bilik air dan segarkan diri dan change the cloth..aewah..

Masa mandi memang terasa sakit dibahagian kaki baru dapat chek kedua tapak kaki dah melecet rupanya..Alhamdulillah inilah nikmat ^_^ tikala solat pun sama, sakitnya mula menyucuk lebih-lebih lagi time  berdiri..tapi bertahan semampu yang boleh insyaAllah. :-)

Maka berlalulah majlis sehingga jam 10 malam rasanya, alhmdulillah selepas majlis pula ada santapan nasi minyak kot...entahla bab nasi-nasi ni ana pening tak menghafal pula..yang penting makann..huk2..

InsyaAllah ...Bersambung  ( kisah ana berkhidmat kepada ulama' disana ) ^_^






Friday, April 5, 2013

Sibukkan Diri Dengan Majlis

Bismillah


Assalamualaikum wbt,

Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah swt atas taufik dan inayah-Nya kita masih dapat berkumpul didalam halaqah ilmu yang sentiasa hidup didalam hati-hati kita. ameen

Alhamdulillah, suatu kenikmatan yang Allah swt berikan pada diri ana dengan meletakkan diri dan ruh ana untuk berkhidmat kepada murobbi allhabib Ali Zaenal Abidin AlHamid di Darul Murtadza. Jika dahulu ana hanya duduk belajar sekali dengan jemaah lain, kini ana diamanahkan menguruskan makanan murobbi dan para jemputan khas. alhamdulillah. Walaupun kerja ini tidak layak orang seperti ana yang punyai dosa yang tak terhitung, Allah swt masih memilih ana untuk membantu menguruskannya.


Sungguh semenjak menjadi 'khadim' kepada murobbi ini masa ana amat-amat terbatas untuk bersama keluarga apatah lagi sahabat. Sejak ana ketemu Darul Murtadza tiada hal lain dapat menghalang ana untuk tidak menghadiri majlis ilmu ini setiap hari jumaat! . Tiada program lain yang dapat menghalang ana untuk hadir.

Oleh sebab itu, ana amat tidak suka manusia yang mencuri masa ana pada hari Jumaat dan lebih lagi masa majlis mula. Terkilan rasanya bila kita sedaya upaya meluangkan masa untuk membantu tetapi dibiarkan sahaja. Macam semalam, sahabat Darul Murtadza amanahkan ana membeli plug untuk majlis, maka ana sempat singgah ke pasar malam berhampiran utnuk membeli buang anggur untuk santapan murobbi..sempat juga membeli kue tiau dan mee goreng untuk adik di DM yang belum makan lagi, alang-alang sudah sampai ana belikan juga untuk adik yang tinggal seorang. Amat sedih bila puas menunggu untuk serahkan tetapi  tiada balas. sedangkan sudah banyak miss call dari sahabat DM agar ana sampai sebelum majlis. Allahurobbi...

walaupun sudah ditolak awal-awal dengan baik ana tetap akan beli juga, diakhir pesanannya baru nyatakan hal sebenar. tapi disebabkan ana sudah membelinya ana mangharapkan juga agar diambil andainya masih tidak mahu, ana sangat mengharapkan agar ditolak dengan secepat mungkin kerana sahabat dan jemaah Dm  sedang menunggu ana...






Allahummasolli Ala muhammad..

InsyaAllah, selepas ini ana tidak mahu lagi berurusan dengan mereka yang menyusahkan ana seperti ini.

"Orang yang menyusahkan ana bermaksud orang yang menyusahkan orang sekeliling ana."


Teguran untuk diri ana...

' Jangan mencuri masa orang lain ! '
Selepas ini biarlah orang cakap kita ini sombong asalkan kita tidak menyusahkan diri kita dan mengunakan masa yang sepatutnya pada hak orang lain...

Syukran bagi yang berkenaan..kerjasama anda sangat ana hargai.

^_^


wasalam

Tuesday, March 26, 2013

Ana Bukan Ustaz

Bismillah

Assalamualaikum wbt

Allahummasolli Ala' Muhammad!

Wahai sahabat yang Allah swt kasihani, janganlah memangil ana dengan gelaran 'ustaz'. ana kini tidak layak dah dipangil begitu. Jika dahulu semasa ana menuntut ilmu disana Asatizah disana mengatakan 'tidak mengapa' dipangil sebegitu disebabkan antum adalah penuntut ilmu agama dan apa yang dikata mereka adalah doa untuk antum juga." ,

Ok, kini ana bukan ahli dengan mereka lagi mahupun mana-mana. Ana kini kembali pada fitrah dahulu ana. Hanya mencari kuliah agama yang tidak mungkin melayakkan ana mendapat sijil sebagai seorang 'ustaz'.
Maka, ana mohon sahabat2 yang ana sayangi sekalian, jangan bertanyakan ana soalan-soalan agama lagi. Ana bukan ahlinya, tanyalah sahabat-sahabt lain yang faqih.. ana mahu belajar asas kembali, ana mahu menjadi gelas yang kosong kembali. Walaupun ana tahu jawapan pada soalan-soalan antum. Ana mahu antum cari jawapannya dari orang yang lebih faqih. - Harap Maklum-

Ana kini adalah manusia diniawi. Mari kita sama-sama, menuntut ilmu di mana-mana sahaja. asalkan ilmu itu sohih dan dibawa oleh orang yang sohih ilmunya!

Tuesday, March 19, 2013

Runtuh Hati

Bismillah..
Assalamualaikum wbt,

Allahummasolli AlaaMuhammad,

Sega puji bagi Allah swt, atas nikmat yang diberikan. beberapa hari ini tak berapa sihat. terpaksa ambil cuti berehat dirumah. Doakan supaya sembuh ya ^_^=

Hati mana yang tidak hancur bilamana sesuatu yang disayangi digadai dengan mudahnya.
Hati mana yang tidak hancur bilamana amanah yang diberi tidak dipegang sebaiknya..
Hati mana yang tidak hancur bilamana suatu yang dikasihi dilepaskan begitu sahaja..

Allahurobbi..

Bila mana ana dapat tahu berita itu, sedihnya ya ammatt... hampir mengalir air mata ini..
ana diamanahkan memegangnya selama 1 sem.. (sem akhir), dan ana amanahkan pula pada adik-adik ana yang masih belajar dan memahami sejarah ia..tetapi kenapa tak sampai setahun ana tinggalkan ia tergadai? terhilang? terputus? . ya, ianya adalah qada' dan qadar pada semua orang. Tetapi perkara ini tidak akan mungkin berlaku jikalau dicintai sebaiknya..

Bagaimana ana sayangkan ia, selama 2 1/2 tahun di poli..ana menjadi keluarga ia.. ana mengenal erti kasih sayang, pengorbanan, dan keperitan darinya..kini..sudah tiada nama itu.. Tiada ana tahu siapa mahu ana salahkan..
Ana sangat sayangkannya sepertimana sinior-sinior ana yang berusaha menaikkan namanya, memegang amanah atas namanya..Allahu Robbi.. ujian apakah ini Ya Allah


Hmmm.. mungkin ada sebab berlaku ini semua.. ana tak tahu nak letak mana air muka ana dihadapan ummi Halimah....ummi..maafkan ana sebab tak menjaganya dengan baik..maafkan ana.. ="(

Terkesan sungguh berita ini pada ana... Ya Robbi..ampunilah dosa ku..

Saturday, March 16, 2013

Kursus 2 H 1 M

Bismillah..

Allahummasolli Ala Muhammad

Assalamualaikum wbt, SubhanaAllah..lama tak update blog.. rasanya ana ni antara muslimin yang agak active dalam blog-blog ni..selalu muslimat je..aewah.. ^_^

Kali ini ingin sharekan kenangan2 ana sepanjang kursus kerja ana 2 hari 1 malam di IoI Palma Resort,
Rasanya tak ada la ilmu agama untuk dikongsikan kali ini, tapi insyaAllah ada iktibar disebalik perkara yang berlaku disana =)

ni hotel Marriout

jam 9.23 pagi ana dah sampai ke Marriout Hotel, sempat on9 lagi disebabkan ada logo.. 'Free Wifi' =D
macam mana boleh tersesat kat sini pula?, pada awalnya ana dapat infomation kursus buat kat hotel ni. last2 dapat call abg Rosli, bukan kat Marriout.. T_T" , tapi kat resort sebelah Marriout ni.. IoI Palma Garden Resort..


so, tutup line wifi and Shut Down laptop, kemas-kemas..terus pergi ke Resort( sebelah Marriout ja )  ^_~ 
Jam 10 ana daftar kedatangan dapat lah buku n name card. Makan sarapan berlauk meehun goreng . Alhmdulillah.

Usai sarapan, ana ke meja yang telah disediakan dalam dewan kursus. ana dalam kumpulan 'J'. 
(timing tarikh salah =_='')

*What mean of 'J'  ? 'J' for Jagoh Coway! ^_^
Time table program tak ada waktu solat, maka kena la buat waktu solat sendiri...


Dalam jam 4.30 petang ana pun chek in bilik hotel.. 1 bilik 5 orang..



cantik x? ^_^


Siap2 solat magrib, ana dan sahabat kerja pun ke cafe hotel untuk bersantap -


*bak kata abg rosli, ni bukan bersantap tapi makan kenduri..erkkk T_T"


Allah..letih3, nanti ana sambung lagi ya... ^_^- Tunggu





Thursday, March 7, 2013

Wifi Vs Bluetooth


Bismillah
Assalamualaikum wbt, sekadar pengisian diwaktu petang ini (5.39 pm)


Perempuan : Seperti WIFI
Dia sentiasa AVAILABLE untuk semua rangkaian .
Tetapi hanya akan CONNECT dengan rangkaian yang paling kuat.
maka perempuan solehah adalah wifi yang berpasword yang mana password tu perlu diminta dari tuan wifi,sedangkan perempuan murah adalah wifi tak berpassword dan boleh di connect oleh semua orang.




Lelaki : Seperti BLUETOOTH . Dia akan CONNECT denganmu bila kamu di
sampingnya.Dan akan SEARCH rangkaian lain yang berdekatan apabila kamu jauh darinya..

-Ustaz Ibn Batuta


*MasyaAllah~ macam betul ja ^_^

Monday, March 4, 2013

Jagalah Hati

Bismillah


post kali ini ingin berkongsikan sebuah lagu...maaf..typo..satu perkongsian mengenai penjagaan hati.
mengapa setiap kali post ana disini lebih kepada hati..hati dan hati? bukan boleh makan pun hati manusia nih.
Walhal hati manusia ini mudah dihiris dengan hirisan yang  amat cincang sekali dengan perbuatan kita.

Mengapa perlunya menjaga hari?

Kerana hati ini bisa membawa kemusnahan dalam hidup andai tidak dijaga.

Jika dalam islam hal dan masalah hati ini berada didalam ilmu tassauf'. sebab itu adanya zikir-zikir, solawah-solawah dan sebagainya sebabnya apa? kerana hanya mahu menjaga hati hanya pada Allah swt.
Zaman kini seorang lelaki ingin menjaga hati dengan menikahi wanita yang disukai. Apakah ianya adalah benar? ya, ada sebahagian adalah betul dan salah.

Hati ini adalah milik Allah swt, mengapa manusia kini tega memberikan hati itu pada yang bukan selayaknya? adakah hati itu kasih sayang? bukan..Kasih sayang itu adalah perilaku dan akhlak. ianya bukan berada dihati.
Maka apa fungsi hati ini melainkan diletakkan sepenuhnya kepada penciptaNya?

Allahumma solli ala Muhammad..


Kerja

Bismillah..
Assalamualaikum wbt,

SubhanaAllah... Alhamdulillah.. Laillahaillah

Sega puji bagi Allah swt, yang Maha Berkuasa dimuka bumi ini di laut, dilangit dan seluruh alam semesta ini. Allahuakbar..

Alhamdulillah, hari ini(4/3/2013) ana dah mula bekerja disyarikat yang agak besar(agak je, sebabnya bangunanya besoo) . Hari ini, ana diberi sedikit taklimat dan team building bersama rakan-rakan team yang lain. SubhanaAllah..semuanya osem-osem belaka ! ^_^

Alhamdulillah ana kini bekerja disyarikat Coway Malaysia Sdn Bhd yang biasa didengari sebagai syarikat pembekal mesin rawatan air dan udara yang berasal dari Korea!~ aewah ^ ^


Sebenarnya semasa sesi penerangan pagi tadi, ada seorang abang ni (abg Rosli), bercerita tentang seorang pakcik ni, last-last ana dah dapat idea yang kurang kreatif untuk membuat mesin air ni sebagai wakaf kepada masjid dan surau diMalaysia..Wah3, baru first day dah otak gila-gila idea ni..tapi amat terkejut sekali idea ana tu diterima. Alhamdulillah! ^_^

Maka ana cuba-cuba intai kot-kot ada yang berkeinginan ambil idea ana ni dengan mewujudkan page  Wakaf Masjid Surau , ana juga nak tengok, adakah masjid2 di Malaysia benar-benar cuba merebut peluang ini ataupun tidak..subhanaAllah..

Ini baru permulaan persendirian yang ana cuba usahakan tanpa melibatkan syarikat walaupun hakikatnya produk syarikat..adeh.. T_T" tapi demi manfaat bersama apa salahnya?dapat pahala lagikan ^_^

InsyaAllah, esok kursus jam 10pagi - 5 petang, tak tahu lagi perjalanan kerja mereka ni macam mana..belajar dan terus belajar.

Doakan ana sentiasa diperbaharui niat kerana Allah swt mengikut sunnah Rasulullah saw..ameenAllahumaAmeen :)







Tuesday, February 26, 2013

Kamera Vs Camera

Bismillah.

Assalamualaikum wbt,

Tajuk kali ini adalah Kamera Vs camera

What the heaven is this?????/ #_@
masyaAllah, barakallah..

Setiap manusia ada impian yang ingin dimiliki, dan camera/kamera ialah satu 'barang' yang tidak berharga jika tidak digunakan dengan sebaiknya mengikut syara'.

Allahumma Solli AlaMuhammad..

Kegunaan kamera ni selaian mengambil gambar juga boleh digunakan untuk merakam video dan subhanAllah amat cantik sekali. tetapi ramai juga yang mempunyai kamera DSLR mengunakan ia sebagai menjana pendapatan sampingan dan sepenuh masa.

Bagi ana punyai kamera sebegitu juga antara sesuatu yang ana impikan dari dahulu lagi (semenjak tingkatan 5) apabila melihat ada kawan-kawan membawanya kekelas untuk mengambil gambar kenang-kenangan. baru ana tau ada kemera besar yang membolehkan menangkap gambar yang cantik!.subhanaAllah =')

- Hanya gambar pengubat hati ^^

Ana niatkan, andainya ana terpilih untuk menjadi 'tuan' kepada kamera seperti ini, akan ana jadikan sebagai hobi mengambil gambar-gambar para alim ulama' yang ana jumpa. Biarlah orang sibuk mengatakan 'boleh buat duit dengan kamera ni.' laa' maaf, bagi ana ianya tidak lebih untuk kegunaan untuk dunia islam khususnya. 

Seperti biasa, semua manusia ada pendapat mereka masing-masing. so kenalah terima pendapat ana yang 'low standert' ni. Itu pun andai ada 'rezeki'. MasyaAllah. 


*Sayang kamera seperti ini hanya untuk market semata-mata.
*Ana ada kamera digital canon. tapi tempat charger dia tertingal kat masjid time maulid Akbar..Sedih!! :'( so bateri da habis,,xboleh guna


-Tingkatkan Solawat pada Rasul junjungan Mulia-




Thursday, February 21, 2013

Apa Yang Patut Berlaku Nanti?


Bismillah
Assalamualaikum wbt
Alhamdulillah ketika waktu yang masih ada ini ingin ana kongsikan sebuah gambar mengenai apa perilaku yang perlu ada dalam sesebuah walimah. nak huraikan satu-satu amat panjang dan memakan waktu yang lama(rujuk kitab), oleh itu perkongsian seperti ini lebih mudah . InsyaAllah.



Walaupun kita ini mampu untuk membuat besar-besaran tetapi atas dasar kereaan Allah swt dalam hal ini, cukuplah kiranya lakukan yang sederhana. Biarlah dikata kita ini 'saving' ataupun terlalu berjimat. kerana Allah swt mahukan begitu. Setakat ini tak pernah ana lihat kad diedar kepada peminta sedekah anak2 yatim. 


*InsyaAllah berazam kad2 ini akan diedarkan kepada peminta sedekah dan faqir miskin dan yang lebih penting kepada para alim ulama' yang ana kenal dan mengenali diri. biarlah jiran tak hadir pun tak apa. saudara mara tak hadir pun tak apa. Ana bukan mahu memeriahkan majlis dengan keadaan riuh tawa, tetapi dengan 'keberkatan' dengan tiadanya pembaziran yang menguntungkan syaitan. 


*Eh.eh..jangan fikir bukan-bukan na, ana hanya kongsikan ilmu. ^_^


Monday, February 18, 2013

Fahami Apa Yang Lebih Penting

Bismillah,


Tips buat ibubapa 
(daripada kalam Al-Habib Abdul Rahman bin Ali Mahsyur Ben Hafidz)

Mari ambil manfaat.....

"Bermain-mainlah dengan anakmu untuk 7 tahun pertama, 


ajari mereka dengan adab dalam 7 tahun berikut, 

persiapkan mereka dengan ilmu untuk 7 tahun berikut & 

jadilah sahabat mereka untuk selama-lamanya." - Saiyidina Ali bin Abi Tholib K.W








Dan 7 tahun pertama itu mereka akan didik oleh ibunya, selepas 7 tahun didik ibunya maka bapanya akan mendidik mereka.

Oleh itu, 'pentingnya' mencari pendidik didalam keluarga. Bagaimana bermula pemilihan isteri/ suami yang solehah dan soleh. kemudian didikan mereka didalam rumahtangga.


InsyaAllah..semoga bermanfaat ^ ^




Kegagalan Dalam Pertunangan

Bismillah..

Assalamualaikum wbt,

InsyaAllah sekadar perkongsian ilmu yang sedikit didalam diri ini.

Kegagalan Dalam Pertunangan dari sudut agama bukanlah dalam istilah 'tiada jodoh'.
tetapi islam lebih melihat 'keberkatan'  sebelum, semasa, dan selepas pertunangan itu.

ok,

Jum kita ubah pemikiran kita...buka pintu hati memahami apa yang dimaksudkan dengan kegagalan dalam pertunangan ini.



ungkapan hadis yang bermaksud: “War-warkan perkahwinan” adalah ungkapan dari Nabi SAW. Manakala ungkapan: "Rahsiakan pertunangan" adalah satu ungkapan yang Dhoief atau lemah untuk dinisbahkan kepada perkataan Nabi SAW.

Cumanya, sebahagian ulama ada yang beranggapan sunat menyembunyikan pertunangan jika bimbangkan kejahatan hasad orang lain yang sudah tentu akan berusaha untuk menggagalkan pertunangan tersebut. Hal ini seperti yang dinyatakan di dalam Hasyiah al-‘Adawiy ‘Ala Syarh Mukhtasar Khalil 3/167 dari Mazhab Maliki.

Mereka menguatkan pendapat ini dengan hadis:

استعينوا على إنجاح الحوائج بالكتمان، فإن كل ذي نعمةٍ محسود

Mafhumnya: “Bantu-membantulah untuk menjayakan hajat-hajat dengan menyembunyikannya, kerana sesungguhnya setiap yang ada kemanfaatan itu didengki.” (HR al-Tabarani. Dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih al-Jami’, bilangan: 943.)

Namun hadis ini tidak khusus kepada pertunangan sahaja. Sebaliknya anjuran supaya menyembunyikan setiap perkara dari pengetahuan orang-orang yang dengki.




Bilamana pun pasangan yang bertunang itu sudah menyembunyikan pertunangan itu, amat malang bila si keluarga pula menghebohkan kepada umum(jiran-jiran, sahabat handai). 
Ingatkan keluarga antum akan hal ini.

______________________________________________


Selalu ana perhati setiap post di fb, siwanita membuat status ' keluar bersama tunang'.. Allahurobbi..

Itu adalah aib bagi pertunangan itu!

Keluar bersama..Berjumpa..dll , tanpa hal yang sepatutnya adalah kegagalan pertunangan.
Perkara itu semua hanya dilakukan selepas pertunangan.

Selalu ana perhatikan golongan muslimah, mereka bertunang kemudian mengunakan lelaki tersebut untuk menghantar kesana sini. walaupun kemasjlis ilmu. Ianya tetap haram (jikalau berdua2an)

dan hilang keberkatannya jikalau dilakukan sebegitu.Allahurobbi.

InsyaAllah, jikalau ada tambahan ana akan tambah..

wasalam 



Monday, February 11, 2013

Mimpi



Bismillah..
Assalamualaikum wbt,


Pagi semalam(11hb) ana tak berapa sihat.. lepas subuh terus lelapkan mata.
SubhnaAllah..tidak sangka Allah swt berikan ana mimpi yang sungguh berharga iaitu mimpikan murobbina Alhabibuna Ali Zaenal Abidin AlHamid..masyaAllah..

-senyummu membawa, ketenangang dijiwa..alangkah indahnya akhlakmu..beliau keturunan manusia termulia..apatah lagi dirimu ya Rasulullah ...

Masih ingat lagi..mimpi itu..
Ana bersama murobbina..berdua..beliau memeluk ana cukup lama dan ana merasa ketenangan disitu.
Ana menceritakan masalah ana kepada habib dan beliau menjadi pendengar yang sangat baik walaupun dalam mimpi ana merasakan air mata ana mengalir dengan derasnya..dan ditenangkan kembali oleh habib..
Allah..Allah...

Ana juga dapat merasakan habibuna mempermudahkan urusan ana..entah la..
Ada sesuatu yang ana rasa dipermudahkan ..

InsyaAllah nanti ada waktu dan ketika yang lapang ana ingin bertanya kepada habib..tapi ana masih amat segan untuk menegur habib..mungkin risau tidak beradab..hmm

"ya Allah..Engkau menemukan aku dengan hambaMu yang cintakan Kamu dan Kekasih-Mu,
Berikanlah aku kekuatan menuntut ilmu dan kekalkan kemanisan menuntut ilmu bersama para kekasihMu.."

Ameen Allahuma Ameen..

Selepas sedar dari mimpi itu, ana rasa segar badan dan Alhamdulillah..Allah berikan kesembuhan kembali pada ana...Alhamdulillah...ada hikmah..

wahai sahabat..doakan ana.. :')

Sunday, February 10, 2013

Memasak


Bismillah..
Assalamualikum wbt,
Hari ini hati ana sedikit gembira walaupun kondisi badan tidak berapa sihat..
InsyaAllah adik ana share post yang dia suka makan(makannn ja =D )
ana pula mahu kongsikan hobi ana yang ramai tidak tahu..

'suka memasak~'   ^_^ 

Ingat lagi pada usia ana 9 - 10 tahun ana dah buat roti kacang dan memasak roti john didapur dan hidangkan untuk keluarga, dan pernah menjadi cita-cita ana untuk menjadi 'chef ' aewah..tetapi keluarga ana tidak berapa setuju kerana kata mereka bidang ini tiada 'keuntungan'. :')

Ana akur pada pendapat mereka..walaupun minat ana lebih menjurus kepada masakan ..   ^_^-

InsyaAllah, makin lama ianya mula menjadi hobi untuk memasak didapur.(tolong mak  masak ja~)

Teringat pertama kali ana masak sup dirumah sewa..sahabat-sahabat terkejut bukan main lagi..
kata mereka sebelum itu.. 'rindu masakan umah mereka..' so ana pun masak la makanan rumah (bukan masakan bujang =P ) so hasilnya.. licin..tak cukup pulak kata depa..
sungguh seronok sebenarnya memasak ini kalau sebelum memasak ini niatkan untuk mengembirakan orang lain dan hasilnya pun mengembirakan mereka dan diri mereka..Alhamdulillah ^ ^

- ana suka suka menonton cerita masakan,  

'Jewel in the Palace' adalah  banyak memberi ana idea untuk memasak. Banyak ilmu masakan ana pelajari dari cerita ini.. Alhamdulillah ^ ^
(Siapa tahu air untuk masakan ada 15 jenis air? =D )
dan setiap air itu akan mempengaruhi rasa masakan kita itu..masyaAllah~


Tapi yang ana pelik, setiap kali ana menyiang ayam atau daging pasti 'tak sah' kalau tak terhiris sekali daging jari-jari ni..huk2.. bak kata ana( baru terasa memasak tu~ ) ^ ^

- membantu bersama.

Harap-harap nanti ana yang lebih hebat memasak dari isteri ana.. =P (berangan ja..~ hehe )
Apa-apa pun setiap manusia ada kelebihan tersendiri. 
Tiada siapa dapat menandingi masakan seorang ibu..dan seorang isteri..~ ^ ^
Seperti kata-kata Dr Fadzilah Kamsah..

" Walau apa pun yang dimasak..puji saja.. " itu adalah kebahagiaan rumahtangga..

wallahulam =)



Saturday, February 9, 2013

Block?

Bismillah..
Assalamualikum wbt

SubhanaAllah ..

"Ya Allah, andai diri ini menjadikan orang yang rapat dengan ku rasa tidak selesa. Engkau kalihkanlah hati mereka dari diri-ku ini..."

Ameen Allahuma Ameen..


____________________________________


Apa yang menyebabkan seseorang yang kita sayangi (sahabat, adik, abang, akak, dll) tega mem'block' diri kita dari terus berada didalam senarai persahabat mereka?

Barangsiapa yang berada dalam situasi ini, janganlah bertindak terburu-buru.

Bermuhasabahlah...Bermuhasabahlah...Bermuhasabahlah....

Sebab itu..ana berdoa seperti diatas..
Mereka 'membuang' kita atas sebab diri kita..ada salah kita tu terhadap mereka..
Jangan cepat melatah dengan tindakan mereka itu..
Sesungguhnya :-

'air yang berada didalam gelas tidak akan terisi dengan sendiri'

Ana memohon maaf kepada semua andai hadirnya ana ini membuat hati antum marah dan tidak selesa.
Ana akur akan perbuatan antum kerana ianya adalah salah ana..


*Sekali yang memblok diri ana tidak mungkin lagi untuk ana terima kembali.
Daripada ana terus berpura-pura berkawan semula lebih baik ana menjaga hati ana dan hati mereka..

wallahulam..

Ana sentiasa memaafkan semua.. =)





Thursday, February 7, 2013

Maaf Semua

Bismillah..


Allahummasolli wassallim wabarik alaihi waala alih',

Assalamualikum wbt..
setelah berfikir panjang dan berbincang dengan keluarga tersayang..maka ana telah mengambil keputusan ini... Ana harap setiap yang berlaku ini menjadikan iktibar untuk semua..InsyaAllah..

Ana memohon kemaafan kepada Allah swt atas ketelanjuran ana tidak dapat lagi memegang amanahnya sebagai ahli ilmu,

Ana mohon kemaafan kepada Rasulullah saw, atas sikap ana yang membuatnya kecewa dengan keputusan ini.

Ana memohon kemaafan kepada walid ku, kerana mengecewakan dirinya yang mengharapkan ana sebagai penyambung wasilah ini..

Ana memohon kemaafan kepada kedua ibu bapa, kerana mensia-siakan keringat kalian untuk berada disini dan hasilnya ana berundur juga..

Ana mohon kemaafan dari sahabat-sahabt ana, kerana mengecewakan kalian kerana tidak sempat untuk memberikan ilmu yang sepatutnya kepada antum.


Andai ianya adalah sesuatu kesalah, Engkau maafkanlah diri ini.
Andai ianya adalah suatu fitnah, Engkau jauhkan lah..
Aku hamba yang jauh dengan diri-Mu
Aku hamba yang akan sentiasa mengharap Redha' Mu...


Maafkan lah...Maafkan lah..

Sunday, February 3, 2013

Kumpulan Qasidah

Bismillah

Allahummasolli AlaMuhammad wa'lli Muhammad

Alhamdulillah, ana sudah menubuhkan kumpulan qasidah sendiri
yang diberi nama Ashab Al Suffah, ana dan sahabat rumah bertungkus lumus untuk menubuhkan syarikat dan nama syarikat juga adalah Ashab Al Suffah, maka tak perlu lagi nama laen untuk qasidah sebab ianya adalah dari orang yang sama. InsyaAllah.

Alhamdulillah dalam organisasi Ashab Al Suffah, ana di beri tangungjawab sebagai ketua qasidah iaitu mengusahakan segala program yang melibatkan qasidah termasuk meeting, apoiment, dan latihan qasidah.. aewah. Ana ingat akan dilantik sebagai pemasaran ke apa..sebab ianya memang bidang ana..tiba-tiba..
dilantik sebagai ketua bahagian qasidah la pulak..adeh..

-lama tak melukis.. ^^


Setakat ini sudah ada 2 jemputan di PoU , PsA, untuk program untuk Palestine dan Malam Kebudayaan. Alhamdulillah baru 2 hari promosi sudah ada yang berminat untuk menjemput kumpulan kami..subhanaAllah.
Rata-rata masih tidak mengenali qasidah ini..

InsyaAllah ana tidak mahu menjual alunan qasidah ini tetapi mahu memperkenalkan qasidah diserata tanah air bersama kumpulan-kumpulan qasidah yang ada ketika ini. Doakan dipermudahkan segala usaha ana ini..
InsyaAllah..

Tidak salah jika dalam majlis tertentu ana akan meminta sesuatu iaitu penempatan kami semasa majlis. Bukan mahu menunjuk bagus tetapi ana mahu memuliakan qasidah ini. Andai qasidah ini tiada guna cuma alunan kosong ana tidak kisah untuk berada dimana-mana.tetapi ini adalah kata-kata ulama', wali2 Allah swt menandakan kecintaan kepada Allah swt dan Rasulullah saw. Maka wajib bagi ana memuliakan. InsyaAllah.

Segala pertanyaan mengenai qasidah dan booking boleh berhubung dengan ana :

http://www.facebook.com/pencinta.majlisilmu


*Ashab Al Suffah bukan sahaja untuk qasidah tetapi juga membuat kem-kem untuk sekolah-sekolah, dan memberi ceramah motivasi islamik yang bercirikan Alhlul Sunnah Wal Jamaah. Bukan Ahlul Punah Wal Ranah. wallahualam.. :)

Pilihla Beragama Dan Berakhlak



Bismillah

Assalamualaikum wbt,

Di awal pagi ini(12:22 AM) mari kita bersama-sama memperbanyakkan beristigfar kepada Allah swt. 
Pada waktu inilah rumah kita mulai sunyi..bunyi kenderaan makin tiada..subhanaAllah..



Tajuk post 

Pilihlah Beragama dan Berakhlak adalah tajuk yang semua sedia maklum.(mungkinkah?) :D

Begitu banyak post2 mengenai pilihan kepada lelaki untuk memilih wanita sebagai isteri tetapi AMAT JARANG(tidak merujuk kepada tiada) post cara memilih lelaki untuk dijadikan suami oleh seseorang wanita. InsyaAllah.

Sedia maklum, bagi lelaki untuk memilih pasangan merujuk Empat(4) krateria 

- Kerana Cantik, Berharta, Keturunan Dan Agamanya. 

Tetapi kreteria untuk calon lelaki untuk dijadikan suami hanya dua(2) iaitu :-
yela dua ja, tak da sampai 4 (khawen 4 ada la =P ) hehe

1- Kerana Agamanya
2- Kerana Akhlaknya

na'am..itu sahaja..

Kenapa yang beragama?

- Dialah yang akan membimbing, mendidik kamu(isteri) dalam kehidupan. 
Amanah itu (keluarga) terletak pada bahu suami ( kenapa bahu??tak muka ke?hidung?mata? -entah la selalu cakap bahu ja..) ok2..focus.. 

Kenapa pula Akhlak?

- Wanita mana yang suka diterajang ? wanita mana yang suka dimarahi sahaja? wanita mana yang suka muka yang hari-hari ditatap masam ja? mesti nak yang lemah lembutkan ( bukan lelaki lembut! ), berhikmah dan sebagainya. 

Maka cukuplah syaratnya.. :)


-gambar menceritakan segalanya-



*
Andai datang risikan dari orang yang hebat ilmunya baik pula akhlaknya maka terimalah..sesungguhnya Allah swt telah hadirkan permata untuk kamu. jangan ditolak kerana menunggu batu yang buruk bentuknya.

Wanita pula, jika ketahui/kenali lelaki yang baik agamanya(ilmu agama) baik juga akhlaknya jangan lepaskan dia, kerana itu adalah takdir Allah swt yang membuatkan kamu kenal akannya(bukan saja-saja) dan jangan malu untuk merisik akannya. Jangan terlalu 'mengharap' akan lelaki yang merisik dirimu.




wallahualam



Wednesday, January 30, 2013

Harga Cincin Itu..

Bismillah..

Assalamualaikum wbt..
SubhanaAllah..Alhamdulillah..

Lihat pada tajuk macam pelik je ni..pelik ke? biasa ja tengok.
Tapi kalau tajuk tentang cincin-cincin ni orang nak khawin ja..Betul ka?
MasyaAllah.. tak jadi isu pun ..tak semestinya tajuk cincin = khawin.. Sedangkan cincin ini adalah barangan sunnah Rasulillah saw, dan menyarungnya di jari yang betul diberikan pahala sunnah. SubhanaAllah.




Kes kali ini, ingin berkongsi mengenai cincin ana yang tak sampai 3 hari berada dijari kelingking ana.. =_=''
Ana pada mulanya dah lama berminat nak sarungnya..tapi terdetik untuk membelinya selepas usai majlis maulud bersama Habib Ali Zaenal Abidin di Surau Al-Hidayah dimana ianya tempat bermulanya ana bersama Habib..Alhmdulillah..harga cincin rm20.. =')

Spin punya spin cerita ini(bukan nipu na) =_='' ..akhirnya cincin ana hilang entah kemana pergi..ianya bermula ketika berada di Dataran Sentral pada hari Rabu..untuk sambutan maulid bersama Syeikh Muhammad Fuad..ketika mahu masuk tandas..maka ana pun simpan bersama jubah (tak bawak masuk jubah dalam tandas, pakaian mulia..) akhir2..ana pulang..ana tercari-cari cincin ana..sudah tak jumpa.. pada awalnya mungkin tertinggal ..esoknya pula ana chek balik ..tiada juga..

Allah..Allah..

Sungguh memang rezeki ana untuk amalkan sunnah yang besar ini..
Mungkin amalan dan ilmu ana masih kurang untuk beramal dengannya..subhanaAllah wal Hamdulillah..
InsyaAllah..semoga suatu hari nanti Allah swt berikan kesempatan untuk ana amalkan...

Ameen Allahuma Ameen.. =')


Sunday, January 27, 2013

Jangan Merungut!

Bismillah

Assalamualaikum wbt,
Apa khabar tauhid kita pada masa sekarang? adakah makin kuat ataupun sama seperti dahulu?
Kenapa tanya khbar tauhid? selalunya tanyakan khbar iman kenapa lain pula kali ini~

jawapannya= iman takkan meningkat kalau tauhid tidak belajar. Tauhid adalah ilmu yang WAJIB dipelajari. Tauhid adalah ilmu mengenal Allah swt..zat Allah swt..yang selalu kita dengar Sifat 20 itu ;)
Iman..kita beriman kepada Allah swt..bagaimana mahu beriman jika tidak mengenali Allah swt.
Iman kita takkan meningkat andai ada dalam hati kita mengatakan Allah swt ada di Arash..nauzubillah.. Allah itu ada tangan..kaki..dan sifat2 yang tidak layak disandarkan kepada Allah swt..Itulah pentingnya belajar tauhid..(aqidah ahlul sunnah wal jamaah).

ok, itu pengenalan sahaja ^^

Post kali ini mengenai 'Jangan Merungut!'

Masa kini ana hadapi masalah yang sangat getir antara hidup dan belajar. Sungguh kali ini ana tidak lagi mampu teruskan apa yang ana impikan sekarang walaupun ianya terbuka dan ana sudahpun memasukinya, tetapi mungkin kerana amalan ana makin kurang Allah swt mengambil kembali nikmat ini..langkah terpaksa diundurkan setapak demi setapak..sehingga ana keluar dari pintu itu..dan pintu itu kembali tertutup kembali.. astagfirullah..Ya Allah..ampunilah hambaMu ini.. :'(

Bila ujian ini hadir syaitan mula membisikkan kata-kata beracunnya..mula mengungkit hal lama..


Kali ini tiada siapa yang memujuk dan menasihati untuk bertahan..Dan ujian ini tidak dapat lagi ditangguhkan. 
Doakan ana ya sahabat-sahabat....


wasalam :')



Friday, January 25, 2013

Keputusan

Bismillah..

Assalamualaikum wbt,
Sungguh semalam telah berlaku satu perkara yang amat luar biasa ketika usai majlis pembacaan kitab Muwatto'.

Ada seorang kawan ana berborak-borak dengan ana. Pada awalnya niatnya yang baik mahu menegur ana atas sikap ana yang diketahui umum yang suka bermain-main(tak serius). Sesungguhnya dia tidak mengenali diri ana lagi. Maka ianya adalah suatu kesalahan bagi dirinya, menyuruh ana mengubah sikap ana ini.
Kawan ana ni tak sampai sebulan kenal ana. Duduk pun rumah lain lagi-lagi seorang diri. Mana mungkin dia kenal ana?. dia hanya melihat pada zahir(luaran) tetapi Allah swt tutup kan dirinya melihat dalaman ana(hati).

Memang benar apa yang ditegurnya, sikap ana benar-benar buruk.

Ana layak digelar seorang 'Munafik'. ana sedar ana lebih kenal diri ana berbanding orang lain. Dan ana tahu apa yang ana buat atas ilmu yang sedikit dalam diri ana. Semasa sesi tegurannya ana still bermain-main, macam endah tak endah saja tegurannya itu. Pada zahirnya ana 'kurang ajar' sama beliau tetapi dalam hati ana bersyukur sangat bila ada juga yang sanggup menegur ana 'face to face'.. dan ketika itu ana 'take note' tegurannya itu. Dan ketika ana seperti bermain-main, mimik wajahnya berubah marah, dan ketika itulah ana cuba mengorek kesabarannya. hingga dia cakap "jangan ingat ana tak berani baling henset anta(ana punya) ni".. ana menjawab dengan selamba.." baling la..tak heran pun dengan henset tu.." (hehe).. last2 dia tak baling pun..kemudian dia bukak aib ana pula.. "enta jangan bangga sangat lah dengan p'puan enta semua.." ana jawab " biarlah.." *owh ya..ketika pembacaan kitab dia sempat merobek inbox henfon ana (yang segaja ana biarkan) dan dia juga sempat membalas massage yang ada dalam inbox ana tanpa kebenaran ana ? ^ ^ (memang sengaja dibiarkan sikapnya itu). ketika itu dalam inbox ana ada massage dari 4 muslimat (si dia, adk hq dan adk kolej dan akak ana 2). Akhirnya dia dah terlampau marah dia tinggalkan ana(tak jadi balik dengan ana dan dia menaiki bus ke kolej).

Ramai yang tak kenal ana bagaimana sikap sebenar ana sebelum-sebelum ini. Dan terus menghukum mengikut ilmu yang mereka ada. Yang ana lihat adalah 'adab' dan 'akhlak' mereka. andai adab menegur tidak mengikut acuan Rasulullah saw jangan berani menegur ataupun antum akan terkena kembali jika orang itu tidak rapat dengan antum. Tak salah menegur tapi biarlah beradab. ana terima dan raikan tegurannya kerana ana mengikut acuan yang diajar (adab).

Maka berhati-hatilah dengan ana, segala tingkah laku mu itu ana perhatikan, akan ana nukilkan didalam diri ana.yang antum tidak berjaya menjadi seorang kawan yang baik. apa lagi sahabat? tidak layak.

wallahualam..

Kini dia sudah 'blok' fb ana (PMI), mungkin dirinya dah tak dapat terima ana(sikap) sebegini, tak mengapa lah. itu adalah haknya. dan bila sudah blok ertinya memutuskan persaudaraan. mana mungkin Rasulullah saw terima? ianya adalah perkara yang dibenci oleh Rasulullah saw.

Ana berada dalam dunia ana..jangan diganggu ataupun mimpi anda akan tergangu dengan ana..aewah (macam cita hantu pulak) =P




Thursday, January 17, 2013

Musafir Pahang 2

Bismillah..

Sambungan dari post Musafir Pahang 1 :

Ana akhirnya berjumpa ayah angkat ana di Temerluh..beberapa minit kemudian Ibu angkat ana pula sampai di kedai yang kami tunggu. Ibu ada urusan disekolah( menanda kertas spm) maka selepas makan ibu terus ke sekolah. Manakala ayah menumpang kami untuk ke rumah di Kg Ketualang, Temerluh...

 rumah keluarga angkat.. :)

Sampai sahaja dirumah, ayah hidangkan pula buah2han (yang ketika itu memang musim buah..aewah)

 Durian2!! ^ ^

 Ayah angkat..pegawai tu :D

Pada jam 12.00 tengah hari, ayah menghantar kami ke stesen bus Temerluh untuk ke Kuantan pula. 
Ana dan sahabat mendapat tiket bus ke Kuantan pada jam 12.30 petang.

Alhadulillah sampai Kuantan(latar belakang  stesen bus Kuantan

Otw cari surau..letih..

Pada rancangan awal ana mahu menziarahi sahabat ana namanya Lutfi dan keluarga yang tinggal di Kuantan tetapi takdir Allah swt, kami tak dapat ziarah mereka disebabkan kenderaan sahabat ana tak dapat mengambil kami.

Maka ana teruskan pada rancangan seterusnya untuk ke Pekan pula. Selepas usai solat zohor dan dijamakkan sekali dengan Asar kami pergi makan dahulu dikedai berhampiran stesen bus. Ana hanya makan rojak campur (rm4.50) manakala sahabat ana memakan nasi.

Untuk kePekan akak, ana mahu menziarahi akak kenalan alam maya ana..akak ni sungguh hebat. Banyak ujian datang padanya tapi tetap utuh untuk meneruskan hidup.SubhanaAllah, dan akak ini juga sangat mengharapkan ana untuk dapat berjumpa dengannya. Maka perjalanan kami rezeki dari Allah swt pada bulan lepas pihak Bus Rapid Kuantan memberi tiket percuma ..maka kami naik secara percuma! Alhamdulillah ^ ^


Gambar: suasana bus baru, perkhidmatan baru..aewah


Ok, dipendekkan cerita ana dan sahabat akhirnya sampi ke Pekan pahang. Aewah..
Disana ana berhenti berhampiran stesen Petronas kerana akak tu mahu mengambil ana dan sahabt disana(dekat rumah katanya)


ok, insyaAllah bersambung pada episod akan datang pada Musafir Pahang 3..

-InsyaAllah- 
^ ^





Sunday, January 13, 2013

Musafir Pahang 1

Bismillah

Assalamualaikum wbt,
Alhamdulillah, seperti yang dijanjikan beberapa minggu dahulu ana ingin menceritakan pengalaman musafir ana ke Pahang pada cuti pertengahan sem ana hari tu. Terlalu banyak program dan masalah berlaku sehingga tertangguh untuk update blog ini.subhanaAllah.

ok..mulakan cerita..

Hari pertama, ana mulakan musafir pada hari rabu..

lrt Ampang

Pada asalnya awal pagi ana sudah bersiap2 membeli tiket bus ke Temerluh tapi akhirnya yang sepatutnya ana musafir seorang diri akhirnya Allah swt memberi 2 teman untuk mendapat pahala musafir bersama..
Alhamdulillah ^^ 

 2 bro..hehe

Kami berjalan dari rumah sewa ke stesen lrt Ampang terus ke lrt titiwangsa (tiket bus disana).

 atas syor akak, ana memilih Bulan Restu untuk ke Temerluh .


Perjalanan dari Perkeliling ke Temerluh tidak sampai 2 jam..maka tentetif program musafir ana lari sedikit..huk2..

Sampai-sampai ke stesen Temerluh ana dan sahabat rasa seperti pekan sunyi..mana taknya..semua kedai tutup. Hanya kedai 24 jam sahaja yang buka.aewah..

Stesen Bus Temerluh

Sampai sahaja stesen ana dan sahabat mula mencari kedai makan..dann..sepanjang perjalanan tiada kedai makan..dalam 20 min perjalanan Alhamdulillah ana terjumpa kedai makan berhampiran sungai Temerluh.

Dan makanan pilihan...jeng2..ikan patin masak tempoyak
(bak kata orang datang Temerluh wajib makan ikan patin) aewah..hehe

tu dia.. :D

Memang malam tu menjadi malam kepuasan bagi kami...aewah ^ ^

Selepas menjamu perut yang lapar ana dan sahabat mula bergambar di Tasik Temerluh yang sunyi~


Lepas bergambar kami pun mencari masjid yang bersebelahan tasik ni..

Masjid Pekan Temerluh


Pada keesokan harinya, 
usai solat subuh dimasjid kami berjalan-jalan disekitar pekan Temerluh(area masjid je). Niat nak cari kedai makan. Tetapi alangkah hampanya tiada kedai buka lagi jam 7 am ??aewah
Berjalan-jalan sambil berqasidah berborak maka terjumpalah 1 manument :-

 7 am..masih lengang..

 Qasidah..nasyid...beborak..

manument Pekan Temerluh(jam tak betul) huk2


Ketika perjalanan maka ana dapat call dari ayah angkat ana diTemerluh.. disingkatkan cerita ana berjumpa akhirnya dengan ayah angkat ana dikedai makan berhampiran dengan masjid yang kami iqtikaf..Alhmdulillah..


-InsyaAllah akan bersambung ( Musafir Pahang 2 )